Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Norwegian er verdensmester i at lande til tiden

pix_norwegian
Norwegian Foto:

Det norske flyselskab Norwegian er det mest punktlige lavprisselskab i verden, og har også mere rettidige fly end traditionelle selskaber som SAS, Finnair og Lufthansa. Det viser en ny punktlighedsopgørelse.

I løbet af det seneste år har der været skrevet meget om de forsinkelser, Norwegian har haft på grund af fejl på de nyindkøbte Dreamliner-fly.

Norwegian

Men faktum er, at det norske flyselskab ryger helt til tops i en ny opgørelse over punktlighed blandt verdens flyselskaber. Opgørelsen af lavet af analysehuset OAG, der har indsamlet og analyseret flyafgange fra mere end 900 selskaber og en lang række lufthavne verden over.

Her er konklusionen, at næsten ni ud af ti - helt nøjagtigt 89,7 procent - af Norwegians fly landede på deres destinationer »rettidigt«, hvilket i opgørelsen er defineret som indenfor 15 minutter af det skemalagte ankomsttidspunkt.

Det betyder, at Norwegian ligger på førstepladsen blandt lavprisselskaberne foran Thai AirAsia og Easyjet på anden og tredjepladsen, der har en punktlighed på henholdsvis 88,7 og 87,7 procent.

»Vi er rigtig stolte af at være verdens mest punktlige lavprisselskab, og at vi samtidig er helt i top blandt alle selskaber i verden. Det er resultatet af et fantastisk samarbejde mellem alle ansatte i Norwegian, der hver dag gør deres bedste for, at passagererne skal have en god oplevelse om bord,« skriver Norwegians kommunikationsrådgiver Daniel Kirchhoff i en mail til Berlingske og fortsætter:

»Der er blevet sagt og skrevet meget om forsinkelser knyttet til vores langdistanceoperation.  Af de forsinkelser vi har haft, er det dog vigtigt at bemærke, at hele 80 procent er afgået inden for en time og 90 procent er afgået inden for to timer.«

Norwegian shopper billig asiatisk arbejdskraft

I lavpriskategorien er det især de asiatiske selskaber, som har sat passagernes tålmodighed på prøve. På listens nummer 20 ligger kinesiske Spring Airlines, som kun har formået at lande indenfor 15 minutters forsinkelse 58,3 procent af gangene. Mens indiske Go Air har en, ligeledes dårlig, statistik med en punktlighed på 66,5 procent.

Ser man på listen over samtlige selskaber, er Norwegian at finde på en delt fjerdeplads sammen med det spanske selskab Iberia. SAS ligger lidt længere nede på listen med en punktlighed på 89,1 procent, mens Lufthansa kun har formået at få 87,1 procent af sine passagerer frem til tiden.

Tallene viser dog også, at SAS faktisk er gået frem efter at have haft en punktlighed på 87,8 procent i 2013. Mens Norwegian er gået lidt tilbage fra en punktlighed på 90,1 procent.

pix-Scandinavian

Helt overordnet ligger de nordiske flyselskaber fint i feltet, og der er flere gode nyheder til danske flypassager. OAG har også analyseret, hvilke lufthavne der er mest effektive til at få sendt fly af sted til tiden. Og her ligger Københavns Lufthavne på en samlet tredjeplads med en rettidighed (også her er grænsen en forsinkelse på 15 minutter) på 89,8 procent.

Det bliver kun overgået af Moskva lufthavn i Rusland og Osaka lufthavn i Japan, der når op på 93,2 procent. Til sammenligning ligger Bruxelles Lufthavn på 20. pladsen med en punktlighed på 80,1 procent.

SAS og de nærmeste europæiske konkurrenter

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen