Berlingske Business

Norwegian drøner derudaf

FRANCE NORWAY AVIATION BUSINESS
Foto:

Lavprisselskabet Norwegian kom stærkt ud af årets andet kvartal med et gevaldigt løft i både omsætning og overskud.

Omsætningen på 4012 mio. nkr. var nogenlunde som forudset af analytikerne ifølge SME Direkt, og et gevaldigt løft fra 3170 mio. nkr. i samme kvartal af 2012.

Norwegian Air til arkiv

Driftsresultatet, EBITDA, steg til gengæld til 574 mio. nkr. fra 410 mio. nkr. året før. Her var der ventet 535 mio. nkr. ifølge SME Direkts medianestimat.

Og på bundlinjen hev Norwegian 197 mio. nkr. hjem før skat - mere end en fordobling i forhold til sidste år og langt over medianestimatet på 150 mio. nkr.

- Det har været et meget godt kvartal for Norwegian. Vi har endelig startet vores langdistanceflyvninger, og vi har åbnet en ny base i London. Den internationale vækststrategi stater med at give resultater; vi har formået at skære i omkostningerne til trods for en betydelig vækst, som er essentiel for at styrke selskabets konkurrenceevne, siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian finjusterer desuden i regnskabet sine forventninger til 2013. Selskabet regner nu at kunne flyve året ud med en enhedsomkostning (CASK) på 0,42 nkr., hvor der tidligere var meldt om et interval på 0,42 til 0,43 nrk.

Desuden venter Norwegian nu en kapacitetsvækst, målt på ASK (tilgængelige sædekilometer), på "over 30 pct." i år mod en tidligere prognose om "over 25 pct."

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen