Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Norwegian-direktør lettet over afblæst strejke

RB PLUS Norwegian-strejken er slut
Norwegians koncernchef Bjørn Kjos Foto:

Onsdag eftermiddag vil Norwegians flyvninger stort set være normaliseret, efter at en 11 dage lang konflikt tirsdag blev løst. Strejken har kostet dyrt for det norske flyselskab, erkender direktør Bjørn Kjos.

Efter en 11 dage lang strejke flyver det norske flyselskab Norwegian onsdag eftermiddag igen efter den gældende normale flyveplan.

Enkelte aflysninger vil dog fortsat kunne forekomme, da det tager tid at få både fly og personale ført frem til rette steder, oplyser Norwegian i en pressemeddelelse.

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, siger, at han er »meget lettet over«, at pilotstrejken nu er afblæst, sådan at selskabets passagerer atter kan købe billetter uden at skulle frygte for aflysninger.

Han siger samtidig, at strejken, som er udløst af uenighed om overenskomst med flyets piloter, har kostet selskabet dyrt.

»Selskabet er påført store økonomiske omkostninger. Det har været en meget krævende periode for både vores passagerer og vores mange medarbejdere, som har arbejdet dag og nat for at håndtere strejken og tage hånd om passagererne på bedst mulig måde,« siger Bjørn Kjos i pressemeddelelsen.

Aftalen, der tirsdag blev indgået mellem selskabet og piloterne, betyder en jobgaranti i moderselskabet for de skandinaviske piloter frem til 2017.

Lederne af piloterne, Halvor Vatnor, siger ifølge VG.no, at piloterne er tilfredse, fordi de har fået økonomiske og juridiske garantier uafhængigt af, hvilket datterselskab de er ansat i.

»Med stor tilfredshed kan vi sige, at vi endelig er nået til enighed. Vi har fået vores hovedkrav igennem,« siger Halvor Vatnar til VG.no.

Konflikten begyndte, da 70 piloter gik i strejke 28. februar, og 4. marts blev konflikten udvidet til at omfatte yderligere 650 piloter. Op mod 200.000 passagerer har været berørt af strejken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen