Berlingske Business

Norwegian åbner base i USA

bjørn kjos
»Vi etablerer vores egen base med ansatte i USA, når vi får det tredje Dreamliner-fly i slutningen af oktober. I Asien er besætningen 50 pct. billigere end herhjemme, og i USA er det også meget billigere. Det er flyselskaberne i USA, vi konkurrerer mod,« siger Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, til Dagens Næringsliv. Foto:

SAS-konkurrenten Norwegian har startet en amerikansk virksomhed og vil ifølge den norske avis Dagens Næringsliv fra oktober ansætte flere hundrede personer i New York eller Florida, der skal styrke flyselskabets transatlantiske forbindelser.

Norwegian forventer at have 800 ansatte på langdistanceruterne i 2014, hvoraf halvdelen vil operere fra amerikansk jord. De ansatte skal blandt andet tage sig af de otte nye Dreamliner-fly, som Norwegian har bestilt.

»Vi etablerer vores egen base med ansatte i USA, når vi får det tredje Dreamliner-fly i slutningen af oktober. I Asien er besætningen 50 pct. billigere end herhjemme, og i USA er det også meget billigere. Det er flyselskaberne i USA, vi konkurrerer mod,« siger Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, til Dagens Næringsliv.

Flyselskabet prioriterer dermed USA over Asien på trods af, at man længe har talt om at knytte Asien og Europa sammen via lavprisruter til Bangkok. Årsagerne er blandt andet, at det er nemmere at skaffe amerikanske flyrettigheder end asiatiske samt at trafikstrømmene i øjeblikket er stærkest mellem Europa og USA.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen