Berlingske Business

Norske oliechefer spår Maersk Oil på vej mod salg

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil
Arkivfoto. Maersk Oil er på vej mod et salg, vurderer flere norske oliechefer og analytikere ifølge Børsen. Foto:

Maersk Oil er på vej mod et salg, vurderer flere norske oliechefer og analytikere ifølge Børsen.

- Rygterne i Norge siger, at Maersk Oil er på vej ud af den norske del af Nordsøen. De har skaleret forretningen voldsomt ned, hvilket som regel er det første tegn på, at man er ved at trække sig ud. Man kan vel sige, at manøvren, de er i gang med, ligner at sminke bruden før et salg, siger en af Norges mest succesfulde olieiværksættere Svein Ilebekk til Børsen.

Sven Ilebekk tilføjer, at hverken Mærsk eller Dong Energy bød ind på tildelingen af nye licenser i den seneste norske udbudsrunde, hvor man i modsætning til den danske del af Nordsøen kan søge hvert år.

28BUSMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

I sidste uge opkøbte Maersk Line verdens syvendestørste containerrederi, Hamburg Süd, som er vurderet til en pris på mindst 35 mia. kr. I samme omgang fortalte topchef Søren Skou, at der vil gå lang tid, før lignende opkøb af den størrelse kommer på tale igen.

Ifølge senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard peger på alt på et kommende salg af Maersk Oil.

A.P. Møller-Mærsk bekendtgjorde i september, at det inden for 24 måneder arbejder med nye langsigtede løsninger for de forretningsdele, der arbejder med olie, herunder frasalg eller joint ventures.

Dong sætter officielt olie- og gasbutikken til salg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen