Berlingske Business

Norsk tørlastreder overrasker positivt

Det norske tørlastrederi Golden Ocean har haft et langt bedre tredje kvartal end ventet i markedet. Det viser regnskabet for perioden.

Driftsresultatet landede på 22 mio. dollar mod ventet 12 mio. dollar ifølge SME Direkt, mens resultatet før skat landede på 16 mio. dollar mod ventet 7 mio. dollar i markedet. I fjerde kvartal venter Golden Ocean et resultat på linje med eller bedre end det netop afsluttede.

Det tegner godt for de danske tørlastrederier som D/S Norden og Torm, da Golden Ocean i regnskabet fortæller, at markedet generelt er i bedring, og at denne bedring er stærkt medvirkende til at skabe de gode resultater.

- Tørlastmarkedet har overrasket analytikerne i tredje kvartal. Spotraterne for Capesize toppede i 42.200 dollar per dag og den gennemsnitlige spotrate var 19.000 dollar i kvartalet. Indtjeningen bør indikere en kapacitetsudnyttelse på 82 til 84 pct. baseret på historiske data, skriver Golden Ocean.

Rederiet glæder sig samtidig over, at markedet i højere grad er blevet strategisk omkring farten og har taget tørlastmarkedets version af "slow steaming" til sig, hvilket har en god effekt på kapaciteten og bunkeromkostningerne.

Fremtiden ser da også lysere ud, vurderer bestyrelsen i Golden Ocean.

- Vi ser begrænsede nedadrettede risici i de nuværende aktivpriser og chartermarkedet. Kigger man på den fortsatte styrkelse af verdensøkonomien kan der være en attraktiv upside. Størrelsen af denne upside vil i høj grad blive afgjort af, hvor aggressive skibsejerne, støttet af kapitalmarkedet, er i at kontrahere yderligere tonnage, skriver bestyrelsen i Golden Ocean og fortsætter:

- Vi er tilfredse med, at selskabet er godt positioneret til at kapitalisere på et potentielt opsving i 2014 og 2015 tørlastmarkedet.

Golden Ocean ser en risiko for yderligere problemer med overkapacitet fra 2016.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen