Berlingske Business

Norsk shippingmagnat forudser vending i produkttank først

Tank_Norden_Business
Tankmarkedet vil live op i løbet af de kommende 15-20 måneder, vurderer den norske reder John Frederiksen.

Den norske shippingmilliardær John Frederiksen, der har interesser inden for både råolie- og produkttank samt tørlast- og naturgas-segmentet, forudser, at tankmarkedet vil være det første til at komme ud af dødvandet.

Tankmarkedet vil live op i løbet af de kommende 15-20 måneder, vurderer nordmanden, der dog tror, at produkttankmarkedet vil rette sig noget hurtigere end markedet for de store råolietankere.

Det skriver Bloomberg News.

- Tankmarkedet vil komme sig først, sagde John Frederiksen i forbindelse med et interview i Olso torsdag og fortsatte:

- Jeg tror mest på produktsiden, ikke de store skibe. For disse vil det tage meget længere tid.

John Frederiksen er ikke ene om at forudse en bedring inden for produkttank. Bloomberg News har spurgt seks analytikere til deres forventninger til dagsraterne for et mellemdistance (MR) produkttankskib. Der ventes i gennemsnit en stigning i fragtraterne på 11 pct. til 14.375 dollar om dagen i år.

Mens andre shippingsegmenter kæmper med et fortsat højt udbud af nye skibe, er det modsatte tilfældet i produkttankmarkedet. Ifølge Bloomberg News venter skibsmægleren Clarkson en vækst i efterspørgslen efter transport af raffinerede olieprodukter på 4,6 pct. i år, mens flådevæksten kun ventes at være 2,8 pct. Til sammenligning forudser Clarkson, at flåden igen vil vokse hurtigere end efterspørgslen i tørlast.

Både D/S Norden og Torm har flere gange i løbet af de senere år forudset en gradvis bedring af produkttankmarkedet, blandt andet fordi de store leveringsår er overstået i netop dette segment.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen