Berlingske Business

Nordic Shipholding nedjusterer i presset fragtmarked

Et presset fragtmarked får nu Nordic Shipholding til indstille sig på mindre indtjening i 2016 end ventet. Det fremgår af rederiets regnskab for andet kvartal, der er offentliggjort tirsdag morgen.

Nordic Shipholding fik i årets andet kvartal et overskud efter skat på 1,0 mio. dollar, hvilket er det samme som for perioden et år tidligere. Ser man på halvåret faldt overskuddet dog med 1,2 mio. dollar til 2,5 mio. dollar.

Det er blandt andet et vigende fragtmarked, der presser rederiet, lyder det fra bestyrelsesformand Knud Pontoppidan:

- Som øvrige produkttankredere oplevede selskabet ligeledes et fald i indtjeningen i andet kvartal 2016, siger bestyrelsesformanden i regnskabet.

Den svagere indtjening kan henføres til lavere TCE-indtægter for skibene i de forskellige handysize pools sammenholdt med højere driftsomkostninger, skriver selskabet i regnskabet. På halvåret faldt TCE-indtægterne med 2,5 pct. til 16,4 mio. dollar, mens andet kvartal rent faktisk bød på en stigning på 0,2 mio. dollar til 7,9 mio., dollar.

Driftsresultatet, EBIT, endte en spids lavere på 1,8 mio. dollar mod 2,0 mio. dollar i kvartalet 2015, mens EBITDA lå uændret på 3,6 mio. dollar i kvartalet. I halvårstallene er det dog faldet med 1 mio. dollar.

Overskuddet efter skat var uændret på 1,0 mio. dollar.

- Det svagere fragtmarked forventes at fortsætte i resten af 2016 og har foranlediget en nedjustering af forventningerne til resultatet for 2016, siger Knud Pontoppidan.

Samlet venter Nordic Shipholding nu et EBITDA-resultat på 12-14 mio. dollar og et nettoresultat på 2-4 mio. dollar. Tidligere ventede selskabet et EBITDA-resultat på 17-20 mio. dollar og et nettoresultat på 7-9 mio. dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen