Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Norden lider under udfordrende markedsvilkår

Rederiet Norden
Rederiet Norden.

Et historisk ringe tørlastmarked satte sin spor på årets første tre måneder for tank- og tørlastrederiet D/S Norden. Selskabet melder om markant nedgang i både omsætning og indtjening, hvilket er nogenlunde på linje med analytikernes forventninger.

Driftsresultatet (EBITDA) blev opgjort til 11,4 mio. dollar. Resultatet var lidt lavere end ventet af analytikerne, som forudså, at EBITDA-resultatet ville lande på 14,0 mio. dollar ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. I tilsvarende periode året før blev EBITDA-resultatet på 47,3 mio. dollar.

Norden noterede sig en omsætning på 296,2 mio. dollar og et primært driftsresultat (EBIT) på minus 1,3 mio. dollar mod analytikernes konsensus om en omsætning på 287,1 mio. dollar og et primært driftsresultat på minus 2,0 mio. dollar.

norden

I samme kvartal året før lød omsætningen på 455,9 mio. dollar, mens EBIT-resultatet landede på 30 mio. dollar.

»Nordens tankflåde sejler fortsat fornuftige resultater hjem, og det hjælper til at afbøde effekterne af et historisk ringe kvartal i tørlastmarkedet. Tørlastindekset Baltic Dry Index nåede et nyt lavpunkt i februar, og selvom der blev skrottet rekordmange tørlastskibe, kunne dette ikke opveje de mange leveringer af nye skibe. I marts så tørlastmarkedet dog en smule bedring påbaggrund af øget kinesisk import«, udtaler selskabets administrerende direktør, Jan Rindbo, i regnskabet.

Norden nedjusterer sine forventninger til CAPEX. Forventningerne til CAPEX ændres til niveauet minus 30 til minus 50 mio. dollar mod tidligere ventet minus 20 til minus 40 mio. dollar.

norden

Norden fastholder imidlertid forventningerne til det justerede resultat for året på minus 60 til minus 30 mio. dollar.

»I begge rederiets segmenter har Nordens indsejling i første kvartal været som ventet, og forventningerne til markederne resten af året er uændrede«, skriver Norden i regnskabet.

Forventningerne til det justerede årsresultat fastholdes da også i begge divisioner med minus 85 til minus 25 mio. dollar i Tørlast og 25 til 55 mio. dollar i Tank.

Jan Rindbo

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen