Berlingske Business

Norden klar til at slå til på bunden af konjunkturbølgen

norden1
Overskrift
Norden må lægge ryg til hug på aktiemarkedet efter regnskabet for tredje kvartal. Aktien falder onsdag middag med omkring fire procent.
 

Markedet for tørlast skraber bunden af konjunkturkurven, og derfor er D/S Norden klar til at slå til med indkøb af nye skibe i forventning om bedre tider.

Det kriseramte tørlastmarked overskygger det strålende produkttankmarked hos D/S Norden, der må se sin aktiekurs falde omkring fire procent efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet. Men hvis ikke bunden allerede er nået, så er det tæt på, og derfor er det nu, man som langsigtet rederi skal slå til med strategiske køb.

Prisen på skibe følger nemlig indtjeningsmulighederne, og derfor er prisen på tørlastskibe styrtdykket. Den udvikling følger man nøje i rederiet Norden, der modsat flere andre aktører har penge på kistebunden til indkøb.

»Det kloge træk lige nu er at købe skibe i brugtmarkedet. Vi har indtil videre vurderet, at det var for tidligt, men der kunne godt opstå interessante muligheder i 2016. Vi fokuserer forretningen mod to skibstyper, Supermax og Panamax, der giver os størst mulig fleksibilitet og pålidelighed, så det vil være der, vi foretager investeringer,« siger adm. direktør Jan Rindbo.

norden

Udtalelsen skal ses i lyset af, at fragtraterne på tørlast ramte et historisk lavpunkt tidligere på året og trods en lille bedring nu igen er faldende. Men hos D/S Norden er der tro på, at markedet vil vende.

»For et godt et år siden havde ingen stor tiltro til tankmarkedet, og nu leverer vi rekordresultater. Så man skal passe på med at dømme et marked ude. Tørlast skal nok komme tilbage, selvom det er et udfordret marked lige nu,« siger Jan Rindbo.

»Hen over over sommeren var der rateforbedringer, men det var midlertidige stigninger, og raterne er faldet igen og er nu tæt på lavpunktet. Traditionelt er fjerde kvartal højsæson, så det giver os et vanskeligt afsæt til 2016. Fjerde kvartal er der hvor vi typisk afdækker for næste år, men det kan vi ikke gøre på fornuftige niveauer i øjeblikket. Det betyder, at vi går ind i 2016 med lavere afdækning end normalt på dette tidspunkt,« siger han.

De lave rater betyder, at flere tørlastskibe blive skrottet end normalt, samtidig med at efterspørgslen på nye skibe er lidt lavere. Priserne på skibe er dog i bund, og det betyder, at et rederi med kapital og en langsigtet tankegang kan slå til nu. Norden har allerede taget første skridt i den retning ved at sælge skibe, som man tidligere har bestilt men ikke fået leveret endnu.

norden

Pengene fra salget har Norden brugt på bestillingerne af nye, mere moderne skibe, der bliver leveret i 2018 og 2019, hvor markederne forhåbentlig har bedret sig.

»Vi står stærkere end mange kollegaer i branchen, og på denne måde kan vi reducere markedseksponeringen på den korte bane, og samtidig få skibe med bedre designs i '18 og '19,« siger rederidirektøren.

Og den beslutning får opbakning hos senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

»Jeg synes, at han har fat i det rigtige. Nordens stærke finansielle situation kan kun udnyttes til en fordel, hvis man agerer, når mulighederne er der. Prisen på tørlasttonnagen er så lav, at man vil kunne skabe langsigtet værdi ved at købe op nu. De udnytter langsigtede muligheder og får bedre teknologi, så det lyder som en god beslutning,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen