Berlingske Business
13:29Mærsk og IBM i opsigtsvækkende partnerskab

Nordea lægger Volkswagen på is

GERMANY PROTEST VOLKSWAGEN
Overskrift
Foto:
Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest.
Overskrift
Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest. Foto:

Nordea har sat Volkswagen i skammekrogen og vil ikke købe aktier i bil-kæmpen de næste seks måneder. Direktør vil ikke udelukke, at storbanken skal kigge nærmere på hele bilindustrien.

Volkswagen er midlertidigt kommet på den sorte liste i nordens største bank, Nordea. Finanskæmpen har besluttet sig for ikke at købe VW-aktier de næste seks måneder som følge af den enorme svindelsag i bilkæmpen.

»Vi har lagt en købsembargo på i seks måneder til at starte med. Vi sælger ikke ud endnu, men der er lagt en begrænsning på, der siger, at vi ikke køber noget nyt fra dem de næste seks måneder,« siger direktør i Nordea Invest, Eric Pedersen, til Berlingske Business.

»Det er ret usædvanligt, at vi går så hårdt frem, for normalt vil vi begynde med en dialog, altså det vi kalder "engagement", og det gør vi også her. Men det her er så alvorligt, og det er så stort, at vi har valgt at lave embargoen indtil vi har mere sikkerhed omkring problemets omfang,«

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Skandalesagen i VW har sit udspring i manipulering med bilernes forurening. Den tyske producent har offentligt indrømmet, at man har installeret et program i sine biler, der begrænser udledningen af en række stoffer, når bilerne testes. Så snart folkevognen ruller ud på gaden, er udledningstallene dog nogle helt andre.

Som følge af manipulationen risikerer VW en kæmpebøde, og selskabet har allerede sat 48 mia. kr. af til omkostninger relateret til sagen. Aktiekursen i VW er siden afsløringerne faldet med 34 pct. fra 1211 kroner til 789 kroner per aktie.

Og for Nordea Invest og Eric Pedersen har beslutningen om at indføre embargoen også rod i en risikoafvejning af Volkswagen.

»Der er et risikostyringselement idet, at der kan komme retssager. Men det allermest alvorligt aspekt er, at VW har forsøgt at holde det skjult for sine kunder og for sine investorer, da man blev opmærksom på, at man havde et problem,« siger han og udddyber:

»Det siger jo desværre noget om compliance-kulturen i et firma, og når sådan noget her kan ske, så har der helt tydeligt ikke været en kultur for at melde ud. Man har i stedet prøvet at skjule det, og så spørger man sige selv: Hvad kan der så ikke også være galt?«

Den tyske bilindustri som helhed har også mærket, at VW står i dybe, dybe problemer. Tidligere på ugen faldt BMW ganske voldsomt, idet spekulationerne går på, om VWs handlemønster er symptomatisk for hele branchen.

USA-VOLKSWAGEN/CALIFORNIA

Hos Nordea Invest vil Eric Pedersen ikke udelukke, at det kan være nødvendigt at kigge hele industrien igennem for at se, om der er andre brådne kar. Nordea har dog ikke taget kontakt til andre bil-producenter endnu.

»Det har vi kke endnu, men det kan ikke udelukkes, at vi bliver nødt til at det, hvis tingene udvikler sig. Vi har tidligere lavet interne analyser af sektorer, der er i søgelyset fra en ansvarlighedsvinkel, og det kan slet ikke udelukkes, at vi skal kigge nærmere på hele bilsektoren.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen