Berlingske Business
10:34Norsk hotelkonge: Hennes og Mauritz er et af verdens bedste selskaber

New Yorks Uber-chauffører kæmper for bedre arbejdsvilkår

UBER-STATELAWS/
I et forsøg på at få bedre løn og arbejdsforhold har omkring 1000 af New Yorks 50.000 Uber-chauffører organiseret sig under navnet Alles, skriver nyhedsbureauet AFP. Arkivfoto. Foto:

Omkring 1000 Uber-chauffører har organiseret sig i USA's største by for at få bedre løn og arbejdsvilkår.

I et forsøg på at få bedre løn og arbejdsforhold har omkring 1000 af New Yorks 50.000 Uber-chauffører organiseret sig under navnet Alles, skriver nyhedsbureauet AFP.

Juridisk set nægter Uber at anerkende sine chauffører som ansatte. Firmaet siger i stedet, at Uber-chauffører skal betegnes som selvstændige. Det betyder, at det er svært for chaufførerne at danne en fagforening.

Alles kan derfor heller ikke kræve bedre arbejdsforhold for sine ansatte, men håbet er, at gruppen kan fremstå som en stærk forhandler, og dermed blandt andet kan sikre chaufførerne en højere løn.

misbah

- Vi vil mindst have minimumløn. I dag får jeg måske fem eller seks dollar, hvis jeg kører en person fra et sted til et andet. Så kan man altså ikke leve i New York City, siger Armughan Asar, en af gruppens frontmænd, til nyhedsbureauet AFP.

Chaufførernes organisering kommer, efter at Uber i januar besluttede at sænke prisen for en tur med 15 procent i New York.

I april måtte Uber også indgå forlig med en række chauffører i delstaterne Massachusetts og Californien. Det skete for at undgå, at chaufførerne vandt en sag om, hvorvidt de skulle have rettigheder, som om de var ansatte hos Uber.

- Vi er her i dag for at gøre opmærksom på, at Uber-chauffører arbejder et opslidende antal timer for at tjene en løn, man ikke kan leve i for i New York City, siger en anden af organisationens frontmænd Kevin Lynch til AFP.

Uber

Det går generelt godt for Uber, der startede i San Francisco i 2011. Men traditionelle taxaselskaber og vognmænd verden over har beklaget sig over, at Uber gør indtog på deres marked.

Antallet af danske Uber-chauffører vurderes at være omkring 1500.

Det er stadig uafklaret, om Ubers tjeneste står på den rette side af loven i Danmark. En retssag i Københavns Byret skal klarlægge, om chaufførerne kan straffes for at køre piratkørsel.

Når den sag er afsluttet i juni, kan en større sag mod selskabet eventuelt begynde, har justitsminister Søren Pind (V) tidligere slået fast.

FILES-US-TRANSPORT-ECONOMY-UBER

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen