Berlingske Business
17:42

Netværk og samarbejde

En markant tendens er udviklingen mod færre og større kunder og mod kunder, der ønsker at samarbejde med færre

transportører, som kan mere og helst det hele. På myndighedssiden er udviklingen bl.a. præget af de udfordringer,

der følger af indførelsen af vejafgifter i flere lande og gennemførelsen af EU''s arbejdstidsdirektiv samt de

nye muligheder, EU udvidelsen i foråret har skabt.



Det er udfordringer, som kræver beslutninger og handlinger hos vognmandsvirksomhederne,

der såvel i Danmark som i mange andre lande er karakteriseret ved at have en meget stor andel af små og mellemstore virksomheder

eller såkaldte SMV''ere.

Skaber kritisk masse

Et af svarene på udfordringerne er derfor, at transportvirksomhederne skaber

kritisk masse.



Det kan ske ved at arbejde tættere sammen, to og to eller i større netværk, som tilsammen

opfylder de øgede krav fra markedet, kunderne og myndighederne.



Der vil således blandt andet være behov for

bedre styring af samarbejdsformerne, udvikling af nye samarbejdsmodeller, udvikling af fælles teknologiske platforme, optimering

af ressourceudnyttelsen, yderligere internationalisering af netværkene samt nye samarbejdsområder, som f.eks. teknologiudvikling,

kompetenceudvikling eller markeds-udvikling.



Formaliserede netværkssamarbejder har spillet og spiller fortsat en betydende

rolle. Men der er også tradition for mere uformelle samarbejder mellem transportvirksomheder for bedre at kunne matche kundernes

behov og for at udnytte transportmateriellet bedre. Hertil kommer, at mange transport-virksomheder nyder betydelige fordele af, at

ledelse og medarbejdere udveksler erfaringer, får nye impulser og henter inspiration ved at være medlem af forskellige

netværk, erfa-grupper, foreninger og brancheorganisationer.

Overvinde barrierer

Selvom der i transportbranchen således

er en lang tradition for samarbejde og etablering af netværk på kryds og tværs, er der imidlertid behov for også

at overvinde nogle af de barrierer, der hidtil har hindret en optimal udnyttelse og udvikling af netværk.



Det var blandt

andet baggrunden for, at Dansk Transport og Logistik (DTL) og International Trans-port Danmark (ITD) med Institut for Transportstudier

som underleverandør, sammen med Trafik-ministeriet i efteråret 2002 indledte et samarbejde med henblik på at forbedre transportvirksomhe-dernes

grundlag for udvikling gennem samarbejde og netværk.



Første fase af samarbejdet afslutte-des med udsendelsen af

en håndbog og en samling best practice eksempler fra transportvirksomhe-der, som har udviklet sig gennem netværk og øget

samarbejde.



Der var fokus på resultaterne på et seminar på transportmessen i Herning i marts 2003. Siden da

har DTL og ITD arbejdet videre med udvikling af grundlaget for transportvirksomheders netværksdannelse og samarbejde.

Indledt

anden fase

I dette efterår har parterne indledt fase 2 af indsatsen for at fremme samarbejdet og netværksdannelsen i transportbranchen,

hvor hovedaktiviteten bliver gennemførelse af en række pilotprojekter.



Disse projekter etableres inden for tre

temaer, forretningsudvikling, Østeuropa og chaufførlogistik. Der indgår endvidere et seminar på den kommende

transportmesse i Herning i foråret samt innova-tion inden for eksisterende netværksgrupper.



Velfungerende, robuste

og integrerede samarbejder og netværk har stigende betydning for ikke mindst små og mellemstore transportvirksomheder,

og netværksrelationerne bliver stadigt mere integrerede og kommercielle i deres organisation, arbejdsformer og styring. Set

fra den enkelte virksomhed er udfordringen derfor at udvikle netværksrelationer, som samlet bidrager til at øge virksomhedens

konkurrenceevne. Typisk vil der være tale om, at man deltager i forskellige netværk med forskellige formål og grader

af formalisering. Projektet "Netværk og samarbejde i transportbranchen" kan her være katalysator.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen