Berlingske Business

Mystisk Tesla-konkurrent løfter lidt af sløret for fremtidens bil

Faraday
Faraday Future har planer om en førerløs bil, der vil tillade passagerer at bruge tid på andre ting end at køre bilen. Foto: Fadaray Future

Faraday Future har været genstand for stor opmærksomhed, siden den USA-baserede virksomhed meldte, at man ville udfordre Tesla på elbils-markedet. Nu løfter chefudvikleren sløret for den bil, der skal vælte Tesla af kronen.

De har ikke rigtig noget produkt, ej heller en stor og forkromet forretningsplan, og så vil de for øvrigt vælte den grønne bildarling Tesla af pinden.

Bilfabrikanten Faraday Future har været omgæret af spænding og mystik der seneste halvandet år, hvor selskabet har eksisteret, og hvor det har været sporadisk med konkret viden om foretagendet. Lige indtil det amerikanske medie The Verge tilbage i november som det første kunne afsløre mere om den mystiske bilfabrikants planer.

Faraday

Indtil da havde det foreløbig kun stået klart, at man ville kombinere højteknologisk bilteknologi med IT-teknologi og skabe fremtidens elbil, men Faraday synes for alvor at fået tungen på gled, og i et interview med tyske Handelsblatt fortæller Faraday Futures chefudvikler, Nick Sampson, nu mere om den bil, bilfabrikanten ventes at kunne offentliggøre i 2017.

»Meget vil forandre sig i bilindustrien, og vi vil være sikre på, det vil gå i den rigtige retning,« siger Nick Sampson, der har en fortid i Tesla.

asda

Ikke overraskende barsler ingeniørerne i Faraday Future med tanken om en førerløs bil.

»Lad os sige, at du kører fra Los Angeles til San Francisco. Det tager omkring fem timer, og i fire af timerne vil bilen selv køre. I den tid kan du svare på e-mails, se film eller læse bøger,« siger Nick Sampson i interviewet med Handelsblatt.

Tidligere har Sampson også indikeret, at man planlægger en anderledes ejer-model, der ville indebære, at man deltes om bilerne.

Samtidig ønsker holdet bag Faraday Future at skabe en bil, der i langt højere grad skal kobles op med om verden. Sampson og co. vil eksempelvis udvikle en bil, der kan booke hotelværelser og køre hen til den nærmeste kaffebar eller restaurant, som passageren ønsker at besøge. Sampson fortæller samtidig, at Faraday bevidst har samlet et hold af bilingeniører og IT-programmører med ambitionen om at skabe et højteknologisk vidunder.

Onsdag - tesla

»Vi benytter ikke kun bileksperter. Vi søger et godt mix af folk fra helt forskellige brancher for at fremstille noget helt nyt,« siger Sampson.

Bag hele foretagendet står kinesiske LeTV, der er et af Kinas største filmproduktions- og filmdistributionsselskaber, og som skulle være den kinesiske version af Netflix. Faraday Future har hovedsæde i mindre industriby nær Los Angeles, men allerede nu beskæftiger bilfabrikanten op mod 500 mennesker fordelt på 40 lande. Bilfabrikanten planlægger samtidig at bygge et gigantisk produktionsanlæg nord for Las Vegas i Nevada.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen