Berlingske Business

Myndigheder dæmper Dreamliner-panik

pix-dream/a380
Her ses en Dreamliner fra Air India med en Thai Airways Airbus A380 i baggrunden til til et flyshow i Paris i juni. Intet tyder ind til videre på, at Dreamlineren er ved at flyve ind i nye problemer - trods seneste brand. Foto:

Der er ikke udsigt til, at Boeings problemramte 787 Dreamliner får flyveforbud efter den seneste brand - myndighederne ventes i stedet at beordre en grundig inspektion af flyets nødsender.

Der er givetvis en håndfuld chefer hos Boeings passagerflydivision i Seattle, Washington, der ånder lettet op i disse dage. De amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), ser nemlig ikke ud til at vurdere, at den problemramte Boeing 787 Dreamliner er for farlig til at sende på vingerne.

I hvert fald nævner FAA ikke noget om, at man skal holde flytypen på jorden eller i det hele taget ændre noget som helst ved den indbyggede nødsender, som menes at være årsag til en brand i et parkeret Dreamliner-fly i London-lufthavnen Heathrow i sidste uge. Det fremgår af en pressemeddelelse fra FAA lørdag.

Derimod varsler FAA, at myndigheden en af de nærmeste dage vil offentliggøre et krav om inspektion af de omstridte nødsendere fra samt en vejledning i, hvad det er, luftfartsselskabernes mekanikere skal kigge ekstra godt efter. Vejledningen bliver udfærdiget i samarbejde med producenten bag nødsenderen, amerikanske Honywell, samt Boeing.

Allerede nu nævner den amerikanske luftfartsmyndighed, at det drejer sig om at holde øje med ledninger i senderen, der er forbundet forkert eller beskadigede, og tegn på overophedning i batterierne. Dermed er der intet der tyder på, at FAA mener, at nødsenderen har en designfejl, der gør strømforsyningen i senderen brandfarlig i sig selv. I stedet kan der være tale om produktionsfejl.

Det er alt andet lige godt nyt for Boeings chefer. Den slemt forsinkede og problemramte Dreamliner-flytype måtte i foråret lide den tort at få flyveforbud i knap to måneder i forbindelse med overophedningsproblemer i flytypens litiumbatterier.

Affæren kan meget vel have været en dyr fornøjelse for den amerikanske flyproducent, da flyveforbuddet blev fulgt af krav om erstatningskrav fra luftfartsselskaber. Derudover skabte problemerne meget negativ omtale i verdenspressen, hvilket ikke lige er det, man gerne vil have, når man forsøger at sælge passagerfly.

Den omtale nødsender fra virksomheden Honywell sidder ikke bare i Boeings Dreamliner. Honeywell har leveret nødsendere, der gør det muligt at lokalisere et nedstyrtet fly, til flere andre flytyper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen