Berlingske Business

Mulige sager mod Uber-chauffører risikerer at blive forældede

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark
Foto:

1500 sager mod Uber-chauffører afventer højesteretsdom. Flere potentielle sager risikerer at blive forældede.

Torsdag afsiger Højesteret dom i bødesager mod fire danske Uber-chauffører, der via Ubers app tjente penge på at fragte passagerer rundt i deres private biler i 2015 uden de nødvendige tilladelser.

Sagerne er rejst på baggrund af oplysninger, som skattemyndighederne fra Holland har udleveret til Skat i Danmark.

Skat har anmodet om flere skatteoplysninger fra Holland, hvor Uber har sit europæiske hovedkvarter. Men det er fortsat uklart, om listerne nogensinde finder vej til Danmark.

»Skat har den 1. december 2017 anmodet de hollandske skattemyndigheder om kontroloplysninger for indkomståret 2016 og 2017. Det er endnu ikke fastlagt, om Skat får udleveret oplysningerne,« lyder det i et skriftligt svar fra Skattestyrelsen.

Højesteret skal tage stilling til, om skatteoplysningerne kan bruges som bevis i straffesagerne. De blev udleveret frivilligt af Uber i forbindelse med en skatterevision.

Hvis det ender med, at oplysningerne kan bruges som bevis, bliver listerne med navne på danske Uber-chauffører fra 2016 og 2017 også interessante for politiet.

Men tiden er knap, for forældelsesfristen er to år, lyder det fra advokaturchef Vibeke Thorkil-Jensen fra anklagemyndigheden i Københavns Politi.

»Jeg ved ikke, om Skat vil få dem. Og hvis Skat får dem, ved jeg ikke, om vi kan få dem. Men uanset vil der opstå et forældelsesproblem, for hvis det er kørsler i 2016, så bliver de forældede i slutningen af året,« siger Vibeke Thorkil-Jensen.

Hvis Højesteret stadfæster landsrettens dom, baner det vej for sager mod op mod 1500 andre chauffører, som politiet allerede har sigtet på baggrund af skattelisterne fra Holland.

Også en sag om medvirken til ulovlig taxikørsel mod selskabet Uber i Danmark afhænger af dommen.

»Vi afventer Højesterets afgørelse, før vi kan gå ind i de konkrete sager, der ligger og venter,« siger Vibeke Thorkil-Jensen.

Sagerne mod de fire mandlige chauffører, der blev dømt i både byret og landsret, er såkaldte prøvesager.

En mand fik en bøde på 486.500 kroner for 5428 Uber-ture i 2015. De andre tre mænd fik henholdsvis 110.000 kroner i bøde for 1282 ture, 60.000 kroner i bøde for 609 ture og 40.000 kroner for 399 ture samme år.

De fire chauffører nægter sig skyldige og vil frikendes. Forsvaret har gennem hele sagen protesteret mod brugen af de udleverede skatteoplysninger som bevis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen