Berlingske Business

Motorstop hos Volvo

Motorstop hos Volvo - 1
Foto:

Der kom grus i maskineriet hos Volvo i andet kvartal af 2009 med et resultat på minus 7,7 mia. svenske kroner.

Den svenske bilgigant Volvo har netop offentliggjort regnskab for andet kvartal, og det er som ventet dyster læsning, i en tid hvor bilsalget er stagneret, og flere af verdens absolut største bilselskaber kæmper for overlevelsen.

Volvo lander på et resultat efter finansielle poster på minus 7,7 milliarder svenske kroner, og dermed ser det sortere ud end analytikerne havde ventet med et estimat, der lød på et resultat efter finansielle poster på minus 5,3 milliarder kroner. Det skriver svenske di.se.

Resultatet er dog påvirket af en række ekstraordinære udgifter og nedskrivninger. Blandt andet indgår udgifter på cirka 870 millioner svenske kroner relateret til en opgørelse mellem Mack Trucks og UAW, samt 600 millioner svenske kroner i forbindelse med personalereducering.

Udfordringer forude
Der er ellers blevet kørt flere Volvo’er ud af udstillingsvinduerne på det sidste og nettoomsætningen landede på 53,9 milliarder svenske kroner, men der er dog stadig et godt stykke op til sidste års omsætning på 80,3 milliarder kroner.

Og det næste stykke tid bliver da heller ikke let for det svenske bilselskab. Det skriver Volvo-topchef Leif Johansson ifølge di.se i regnskabet.

"Vi har et resultatmæssigt besværligt kvartal foran os, i og med at vi sætter produktionen yderligere ned gennem forlængede ferielukninger med den ambition at reducere lagrene yderligere, hvilket vil påvirke lønsomheden negativt."

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen