Berlingske Business

Morten Kabell: »Bekymringen er ubegrundet«

21BUSkommunalvalg2013.jpg
Københavns kommende teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell, mener ikke, at erhvervslivet behøver at frygte dårligere fremkommelighed i bil, fordi han er blevet borgmester. »Når det handler om praktiske løsninger, så har vi altid været lydhøre i flertallet hos de venstreorienterede partier. Men det er klart, at Enhedslisten ikke vil være imødekommende over for et generelt ønske om at plastre byen til med parkeringspladser,« siger han. Foto: Linda Kastrup

»Bilerne bagerst« bliver en gevinst for erhvervslivet, bebuder teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

Erhvervslivet behøver ikke at frygte dårligere fremkommelighed, når den yderste venstrefløj indtager teknik- og miljøborgmesterposten.

Det er meldingen fra den kommende mand på posten, Enhedslistens Morten Kabell, der mener, at erhvervslivets frygt bunder i et skræmmebillede, der blev malet i løbet af valgkampen. I partiets trafikudspil »Bilerne Bagerst« hedder det blandt andet, at »bilerne skal holde tilbage« for busserne i myldretiden, men Morten Kabell mener alligevel, at det vil skabe bedre fremkommelighed for byens erhvervsdrivende.»Det handler om, at vi kommer af med meget af den unødvendige pendlertrafik, som i dag burde kunne foregå i den kollektive trafik. Dermed bliver det muligt at frigøre plads til den erhvervstransport, som naturligvis er nødvendig. For mig at se handler planen om at sikre, at der er mere plads til den nødvendige transport.«

21BUSMorten-kabell.jpg

§Så biltrafikken skal begrænses i København, men det handler ikke om de erhvervsdrivende?

»Det har det aldrig gjort. Det har man forsøgt at gøre til en skræmmekampagne forud for valget.«

§Kan du forstå erhvervslivets bekymring for, om der nu vil blive vanskeligere forhold for bilisterne?

»Nej, det kan jeg ikke. Jeg synes, den er ubegrundet. Målet er øget og bedre mobilitet i København.«

§Berlingske Business har flere gange beskrevet erhvervslivets frustration over både langsomt vejarbejde og manglende fremkommelighed i al almindelighed. Hvad vil du gøre ved det problem?

»Jeg er enig i den kritik, der har været af vejarbejdet. Det har ikke fungeret ordentligt. For eksempel har vores egne anlægskontrakter ikke været skarpe nok, hvis vi oplever entreprenører, som bare efterlader et hul i jorden, fordi de får et bedre tilbud et andet sted. Der skal vi være meget skarpere i kommunen, og det vil jeg naturligvis være med til at gøre noget ved.«

§Vil du være lydhør over for virksomheder, der beder om flere parkeringspladser eller færre standsningsforbud, der gør, at de ikke kan få leveret deres varer?

»Når det handler om praktiske løsninger, så har vi altid været lydhøre i flertallet af de venstreorienterede partier. Men det er klart, at Enhedslisten ikke vil være imødekommende over for et generelt ønske om at plastre byen til med parkeringspladser.«

§Blandt andet håndværkere klager over manglende og dyre parkeringsmuligheder i byen, når de skal udføre deres arbejde. Vil du gøre noget ved det?

»De fleste håndværkere og andre lægger jo p-afgifterne direkte oven i regningen til kunden. Det oplever jeg selv. Det bliver bare vippet videre, så det er københavnerne, der betaler for p-afgifterne til erhvervslivet. Det er jo sådan, virkeligheden er.«

§Og sådan skal det være?

»Sådan synes jeg, det skal være, ja. Jeg er også i tvivl om, hvorvidt lovgivningen overhovedet tillader, at vi laver særlige parkeringsregler for erhvervslivet. Det har tidligere ikke været tilfældet.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen