Berlingske Business

Mols-Liniens formand: »Pyha, det har været hårdt«

Frantz Palludan.
Frantz Palludan. Foto:

Mols-Liniens bestyrelsesformand puster ud efter hårde år for rederiet på kanten af afgrunden. Det bliver godt at få en ejer, der faktisk gerne vil eje selskabet, siger bestyrelsesformand Frantz Palludan

Det er en lang sej kamp for overlevelse, som ser ud til at være i mål for Mols-Linien. Bestyrelsesformand, advokat Frantz Palludan, er glad for at det er lykkedes at sikre det 50 år gamle rederi, som har været gennem noget af en storm under og efter finanskrisen.

10BUSMols-Linien-lang.jpg

Det betød, at hovedparten af aktierne endte i hænderne på bl.a. Nykredit og Finansiel Stabilitet, som er statens selskab for kuldsejlede banker. Ingen af dem ville egentlig eje Mols-Linien. Også rederiet Clipper ville gerne af med sine 30 procent af Mols-Linien.

Kapitalfonden Polaris meddelte for en uge siden, at den har sikret sig disse uønskede aktier og dermed over 76 procent af aktiekapitalen i børsnoterede Mols-Linien.

2/2 MOLS-LINIEN

I dag har kapitalfonden Polaris så lanceret sit frivillige købstilbud til de resterende aktionærer, hvor fonden byder 34 kroner per aktie. Det svarer til en samlet pris på Mols-Linien på knap en halv milliard kroner. Bestyrelsen anbefaler aktionærerne at takke ja til buddet fra Polaris.

m

»Det har været en svær kamp undervejs, for der har ikke været kapitalforhøjelser eller andet fra aktionærerne, der kunne hjælpe os, så vi har måttet klare os selv, og det synes vi sådan set, vi har gjort rimeligt okay,« siger Frantz Palludan, der dermed for første gang udtaler sig om Polaris' bud på Mols-Linien.

mols-linien

Han kom til bestyrelsen i 2009 med den bundne opgave at få vendt driften i det nødlidende færgerederi, så det ikke længere tog vand ind og begyndte at tjene penge. Og så skulle der findes en ny samlet ejer.

»Da vi tog stafetten var vi på den nedadgående ishockeystav, vi skulle først længere ned, før vi kunne kravle opad igen. Vi har skullet lave mange ubehagelige ting, såsom at lukke den gamle Kalundborg-rute, og det var ikke sjov, men det var nødvendigt for at sikre selskabets overlevelse,« siger Frantz Palludan.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen