Berlingske Business

Mols-Linien sætter endnu en kæmpekatamaran ind på Kattegat

Præsentation tirsdag 8. maj 2012 af KatExpress, Danmarks og Mol
Foto:

For at sikre tilstrækkelig kapacitet i fremtiden har Mols-Linien lørdag indgået aftale om en ny hurtigfærge til indsættelse på Kattegat i 2017.

Mols-Linien har indgået aftale med det australske værft Incat Tasmania i Hobart på Tasmanien, Australien om nybygning og indchartring af endnu en af verdens største katamaranfærger for en 12-årig periode. Det oplyer Mols-Linien lørdag.

Den nybyggede superfærge får navnet KatExpress 3, og hurtigfærgen er en opgraderet og endnu mere kundevenlig udgave af søsterskibene KatExpress 1 og KatExpress 2. Den nye hurtigfærge kan tage op til 1000 passagerer og 417 personbiler. Ligesom KatExpress 1 og KatExpress 2 kan den nye hurtigfærge også medtage lastbiler, campingvogne, motorcykler og lignende.

KatExpress 3 er den tredje færge, som Mols-Linien indsætter over en periode på fire år. Rederiet har således øget kapaciteten over Kattegat med 172 pct. siden 2012.

»KatExpress 3 forventes at erstatte rederiets mindste færge, Max Mols, og det vil betyde, at rederiet kan overføre op mod yderligere 400.000 biler om året,« skriver rederiet i en prssemeddelelse.

Den nye hurtigfærge leveres fra værftet den 31. marts 2017 og forventes indsat i driften på ruten mellem Aarhus og Odden samt ruten mellem Ebeltoft og Odden i slutningen af maj 2017.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen