Berlingske Business

Mols-Linien betaler kæmpebøde for at sejle for stærkt

Tvangsindløsning af Mols-Linien rykker nærmere Mols-Linien
Mols-Linien. Foto:

For anden gang i år har rederiet Mols-Linien betalt en bøde for at have sejlet alt for hurtigt på ruten mellem Sjællands Odde og Aarhus.

Denne gang lyder bøden på 250.000 kroner.

Det var Søfartsstyrelsen, der meldte Mols-Linien til politiet efter en række artikler i Århus Stiftstidende, hvor badegæster og andre fortalte om kæmpebølger fra færgerne.

Rederiet har fået den store bøde, fordi dets færger 17 gange mellem august og oktober 2014 sejlede mere end dobbelt så hurtigt som tilladt ved indsejling til Aarhus Havn.

Ifølge bødeforlægget, som Ritzau er i besiddelse af, sejlede færgerne med en hastighed på mere end 30 knob. Det svarer til godt 55 kilometer i timen. Den højest tilladte hastighed er 14 knob - eller knap 26 kilometer i timen.

06BUSMols-linien-faer-18304.jpg

Også fem af rederiets kaptajner har fået bødeforlæg i sagen, men hvor store de bøder er, har det endnu ikke været muligt at få oplyst.

Tidligere i år blev Mols-Linien og en af dets kaptajner ved Retten i Holbæk idømt bøder på henholdsvis 30.000 og 7500 kroner i en anden sag om for hurtig sejlads.

Kaptajnen blev fundet skyldig i ikke at have overholdt betingelserne for rutesejlads, mens rederiet ifølge retten har forsømt at sikre, at sejladstilladelsen blev overholdt.

Mols Linien i Aarhus Havn - 20

Retten fastslog, at en af rederiets færger væsentligt oversteg den tilladte hastighed på 14 knob, og at færgen sejlede nærmere land end angivet i vilkårene for sejladsen.

Færgen skabte en monsterbølge, som tog en lille båd med sig. Den lille båd ramte knæet på en kvinde, der gik på stranden. Hun brækkede benet og måtte gennem en operation og et længere ophold i kørestol.

johan kühl

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen