Berlingske Business

Mols-Linien bestiller færge til ny Bornholm-rute

mols-linien
Mols-linien. ARKIVFOTO. Foto:

Rederiet Mols-Linien har bestilt en ny fragt- og passagerfærge hos det finske værft Rauma Marine Constructions. Færgen skal efter planen indsættes på ruten mellem Rønne og Køge den 1. september 2018.

Det fremgår af en meddelelse til fondsbørsen onsdag formiddag.

»Den nybyggede 158 meter lange Ropax-færge bliver specielt designet og optimeret til sejladsen på Østersøen på ruten mellem Rønne og Køge. Den ny færge får en kapacitet på 1500 lastemeter med to vogndæk, ligesom færgen vil kunne tage op til 400 passagerer samt tilbyde et komplet serviceudbud om bord. Udover lastbiler og sættevogne kommer færgen til at kunne medtage personbiler, campingvogne, varevogne og busser,« skriver Mols-Linien i meddelelsen.

Den nye færge ventes leveret i juni 2018.

Aktien i Mols-Linien

Mols-Linien vandt i maj udbuddet om to ruter til Bornholm, og kontrakten med Transport- og Bygningsministeriet, der stod bag udbuddet, blev underskrevet tirsdag.

Ud over ruten mellem Rønne og Køge er der tale om en rute mellem svenske Ystad og Rønne, og Mols-Linien har fået kontrakten i ti år. På ruten mellem Ystad og Rønne er det meningen, at Mols-Linien vil anvende en hurtigfærge af samme type, som rederiet bruger på ruterne over Kattegat i dag.

Mols Linien

Det er i dag rederiet Færgen, der har ruterne til og fra Bornholm, og sådan har det i øvrigt været i mere end 100 år. Færgen klagede da også over afgørelsen efter tildelingen af kontrakten i maj, og det udsatte i første omgang selve underskrivelsen af kontrakten.

Mols-Liniens topchef, Søren Jespersen, oplyste tirsdag, at Klagenævnet for Udbud, som skal behandle klagen, i sidste uge afgjorde, at klagen ikke skulle have opsættende virkning. Det har banet vejen for, at blækket kunne finde vej til papiret.

Selv om der udestår en afgørelse i klagesagen, giver det ikke Mols-Linien anledning til bekymring.

Mols Linien

»Vi sover helt trygt om natten og mener ikke, at der er noget i den sag. Vi mener, at vi opfylder samtlige krav i udbuddet, så vi er sikre på, at der ikke er noget at komme efter,« siger Søren Jespersen.

Da kontrakten blev tildelt i første omgang, var begrundelsen fra Transport- og Bygningsministeriet blandt andet, at Mols-Linien havde tilbudt at sænke billetpriserne med omkring 50 pct.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen