Berlingske Business
15:36Colplast køber op i Frankrig

Mitsubishiskandale: Disse biler er ramt

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/
Mitsubishi Motors Corp's topdirektør Tetsuro Aikawa (Centralt) med resten af ledelsen undskylder ved pressekonference Foto:

Mitsubishi har indrømmet snyd med brændstofforbruget på 625.000 biler. Indtil videre går danske Mitsubishi-ejere fri for problemer.

København: Ejere af Mitsubishi-biler har måske undret sig over, at dråberne i tanken på bilen ikke helt rækker til det antal kilometer, de havde regnet med. Det er ikke ejernes køreegenskaber, den er galt med, men til gengæld moralen hos Mitsubishi.

Den japanske bilproducent har i dag indrømmet, at man har snydt med brændstoføkonomien i 625.000 biler, skriver AFP.

Indtil videre drejer sagen sig om fire modeller, der ikke er solgt på det europæiske marked. Det er Mitsubishi eK Wagon og eK Space samt to biler, der er produceret for Nissan. Det er mærkerne Dayz og Dayz Roox. Det oplyser Mitsubishi Danmark til Ritzau Fokus.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Dermed ser skandalen ikke ud til at ramme danske bilejere. I hvert fald ikke i første omgang. Men man så, da Volkswagen blev afsløret i omfattende snyd med udledninger af nox-gifte for et halvt år siden, at da skandalen først rullede blev flere biler hurtigt involveret. Sagen startede i USA, men spredte sig hurtigt til Europa.

Skulle det vise, sig at modeller, der er solgt i Danmark, også er omfattet af brændstofsnyderiet er der nogle forholdsregler, man kan tage, hvis man ejer en Mitsubishi:

»Tag skriftligt kontakt til den man har købt bilen af. Oplys vedkommende om, at hvis der viser sig at være en mangel ved bilen, i forhold til det man er blevet lovet, at så har man et krav«, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

MITSUBISHIMOTORS REGULATIONS/

Det skal man gøre hurtigst muligt, da kravet kan blive forældet.

»Det er vigtigt, at man reagerer, også på et tidspunkt hvor man ikke ved præcist endnu, hvad der vil ske, eller hvad producenten vil gøre. Andet kan man ikke gøre«, siger Vagn Jelsøe.

I yderste konsekvens kan man stå i en situation, hvor man kan lade handlen gå tilbage. Men producenten eller sælgeren skal ifølge købeloven, have en rimelig mulighed for at udbedre skaden.

»Hvis producenten er i stand til at afhjælpe problemet fuldstændigt, så man får en bil, der yder lige så godt, som man blev stillet i udsigt, så kan det godt være man har krav på noget kompensation, men man vil næppe have krav på at lade handlen gå tilbage«, uddyber Vagn Jelsøe og fortsætter:

»Hvis det er en væsentligt mangel, og den ikke kan afhjælpes, så skal købet kunne ophæves.«

FILE GERMANY ECONOMY VOLKSWAGEN AIRBAG

Hos bilisternes interesseorganisation, FDM, råder man dog indtil videre Mitsubishiejere til at slå koldt vand i blodet. Men skulle skandalen brede sig og også omhandle danske forbrugere, så vil FDM gå ind i sagen. For så kan bilejerne have betalt for lidt i registreringsafgift og også for lidt i den halvårlige ejerafgift. Er det tilfældet, må Mitsubishi betale en eventuel ekstraregning til staten:

»Hvis bilerne er solgt på svigagtig vis, så må Mitsubishi helt afgjort betale regningen«, siger afdelingsleder hos FDM, Torben Kudsk.

Volkswagen

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen