Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Minister skal forklare ophugning af Mærsk-skibe i Indien

Mærsk
Mærsk-skibe ender på berygtet indisk strandHensynet til økonomien sender Mærsk-skibe til skrotning på berygtet indisk strand. Det danske rederi vil arbejde for at forbedre forholdene for arbejderne. Der er langt over 100 små værfter på stranden i Alang, hver med plads til mellem to og tre skibe.. (Foto: Mærsk PR/ Ture Andersen/Scanpix 2016) Foto:

SF vil kalde miljøminister Esben Lunde Larsen (V) i samråd, efter at det i Politiken søndag kommer frem, at A.P. Møller-Mærsk får ophugget to store containerskibe på en strand i Indien.

Metoden betragtes som farlig for både arbejdernes sikkerhed og miljøet, fordi olie og giftstoffer blandt andet skylles ud i havet.

SF's formand, Pia Olsen Dyhr, vil have klarhed over, om Mærsk har presset den danske regering i sagen.

»Det er for at finde ud af, om Mærsk har fået den danske regering til at presse på i EU for, at man kan få lov til at gøre det i Indien. Det er meget klart, at EU har stillet krav til, hvor man må hugge skibe op i verden, og det er ikke på strande i Indien,« siger hun til Ritzau.

Maersk Line

»Så hvis Mærsk har presset den danske regering til at få ændret reglerne, så synes jeg, at det er på tide, at det kommer frem i lyset,« tilføjer hun.

Det er skjulte optagelser fra mediecenteret DanWatch, der dokumenterer, at A.P. Møller-Mærsk benytter sig af metoden, som de frem til februar 2016 selv var imod.

Men med udsigt til at kunne spare en milliard kroner på de op mod 100 fartøjer, der skal skrottes frem mod 2020, har virksomheden, ifølge Politiken, ændret holdning.

Spørgsmål: Det lyder vildt, hvis Mærsk skulle kunne presse regeringen til på den måde at ændre holdning. Er det ikke en vild anklage?

»Det er i hvert fald vigtigt, at vi får frem i lyset, hvordan den danske regering har ageret i denne her sag. Det er ikke en anklage. Det er i virkeligheden et spørgsmål til den danske regering,« siger Pia Olsen Dyhr.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio

»Nu virker det, som om Mærsk har valgt den lette løsning, og der er det vigtigt at vide, om den danske regering bakker op om det, om den danske regering har arbejdet for det og også arbejder for at ændre EU-regler.«

27BUSoliefelt-Halfdan-17424.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen