Berlingske Business

Miniput revser store rederier: De hører fortiden til

20BUSChristian-Levin-1-1520.jpg
Foto: Søren Bidstrup

Flere af de store danske rederier har en forkert strategi. Deres tro på, at de kan forudsige fragtraternes udvikling, er skæv, og i stedet bør de gøre risikoen mindre.

Det mindre rederi XO Shipping tjener penge, mens de store danske rivaler hvert år taber milliarder af kroner. I det hårdt pressede tørlastmarked – hvor der bl.a. fragtes korn, stål og kul – har stifter og ejer Christian Levin fundet en anden vej. Han er ikke i tvivl om, at de store konkurrenter bør lære af ham.

»Nogle af konkurrenterne har kontrakter så langt ud i fremtiden, at jeg har svært ved at se, hvordan de skal komme ud af det her. For mig at se er det old school, den måde de har gjort det på, og den tid er forbi, hvor det var muligt at drive rederi på den måde,« siger Christian Levin.

Han nævner ikke, hvilke konkurrenter han tænker på. Men tæt ved hans hovedsæde på Tuborg Havnevej i Hellerup ligger også to af Danmarks ældste og største danske rederier, Norden og J. Lauritzen. Deres tal er anderledes dyster læsning. I 2015 tabte Norden ikke mindre end 1,9 mia. kr. og nåede dermed op på at have mistet 6,8 mia. kr. i de seneste fire år. Endnu værre ser det ud for ­J. Lauritzen, et andet af Danmarks gamle rederier. Her blev det til et underskud på mere end to mia. kr. i fjor, og de samlede underskud er på fire år løbet op i 7,4 mia. kr.

Det skyldes et ekstremt svært marked, men her er det lykkedes XO Shipping at skabe et overskud på ca. 28 mio. kr. i 2015, og Levin og hans folk forsætter dermed med sorte tal fra tidligere år.

Hans forretningsmodel er nærmest skræddersyet til et kriseramt shipping­marked, hvor priserne er så lave, at det knap nok dækker skibenes driftsomkostninger. XO Shipping arbejder med et koncept, der minder om aktieverdenens daytradere. Selskabet går hurtigt ind og ud af de dele af tørlastmarked, hvor der er mest aktivitet. Samtidig vil Levin ikke eje skibe. Det betyder, at han ikke er ramt af den byrde, dyrt lejede skibe kan være for de andre rederier.

»Den tid er forbi, hvor man kan tage 25 skibe ind på en fem-årig time charter og så slå korsets tegn og så bare håbe på, at markedet stiger. Den går ikke længere. Der skal mere til,« siger Levin.

Christian Levin

Markederne er uforudsigelige

Han mener, at de store rederier begår den fejl, at de tror, at de kan forudsige udviklingen på shippingmarkedet. Levin remser en lang række faktorer op, som ødelægger mulighederne for bare at give nogle nogenlunde retvisende estimater. Det er blandt andet valutaer, oliepriser, den geopolitiske situation, rå­varepriser, den globale vækst, og hvor mange skibe der vil være i markedet fremover.

»Jeg har været med i mange år, og jeg må bare sige, at jeg ikke tror, at analytikerne, de store rederier eller andre aktører kan forudsige noget som helst om markedet. Hos os er vi kommet frem til, at markederne er så uforudsigelige, at det ikke giver mening at forsøge,« siger Christian Levin.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

I første kvartal faldt raterne videre ned. Det såkaldte Baltic Dry Index, der er tone­angivende for industrien, nåede på et tidspunkt det laveste niveau nogensinde. Levins model skal dog for alvor stå sin prøve, den dag markedet vender, og raterne stiger. I den situation vil rederier med lange kontrakter begynde at tjene penge.

»Selvfølgelig er det klart, at hvis markedet pludselig eksploderer, er vi ikke med i samme omfang. Men min vurdering er, at vi hurtigt vil kunne indhente det,« siger han.

Tørlastmarkedet er ekstremt udfordret

XO Shipping omsatte i 2015 for 680 mio. kr. eller 40 mio. kr. mere end året før. Det er sket på et tidspunkt, hvor tørlastmarkedet er presset af for mange skibe til en begrænset mængde last. Særligt det kinesiske marked har svigtet de senere år. Ifølge Dan Togo Jensen, aktiechef i Handelsbanken, er der meget få tegn på lysere tider.

»Tørlastmarkedet er ekstremt udfordret, og der er meget svingede efterspørgsel især fra Kina. Fremtiden ser ikke specielt positiv ud, og det tegner ikke til, at 2016 bliver meget bedre end 2015,« siger han.

Hanjin

Flere af de store rederier arbejder på at komme ud af nogle af de dyre kontrakter, som er tegnet, dengang markedet lå højere.

»Nogle af rederierne sidder med en skæv omkostning, fordi de har chartret skibe på et forkert tidspunkt. Det er et stort problem for dem, som har lavet femårige aftaler, hvorefter markedet er faldet. Mange af dem har forsøgt at komme ud af aftalerne bl.a. ved at betale sig ud af det,« siger Dan Togo Jensen.

Hverken Norden eller J. Lauritzen ønsker at kommentere Levins udtalelser.

Jan Rindbo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen