Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Mindre papirnusseri i lastbilbranchen

Lastbilbranchen i Danmark er optimistisk - ikke alene fordi 2004 har været et af de bedste i årevis og fordi de nærmeste år også ser lovende ud, men også fordi den nuværende regering har lettet dagligdagen for hele bilbranchen omkring bl.a. IT siden med dens "Task Force" program.

Samarbejdet f.eks. med told og skat er blevet meget enklere. Medarbejderne hos De Danske Bilimportører sammen med folk fra Told og Skat har udarbejdet systemer og automatiske funktioner, som forhandlere allerede benytter i forbindelse med indrapportering. Det har givet en stor lettelse omkring administration.

- Vi håber, regeringens gode intentioner følges op - bl.a. omkring elektroniske typegodkendelser og nye metoder omkring indregistrering i stedet for motorkontorer, siger Jørgen Damkjær, adm. direktør i Scania Danmark - og med i bestyrelsen i De Danske Bilimportører - som formand for den særlige lastbilsgruppe.

Han understreger, at der har været større velvilje overfor branchen end man har set tidligere.

Mange har flaget ud

Udviklingen med de nye EU-medlemsstater har betydet en betydelig udflagning af den danske lastbilflåde, men lastbilimportører har ikke mærket en tilbagegang i salget - Danmark er nemlig vel det mest gunstige sted at handle lastbil.

- Jeg har netop talt med en vognmand, der har 10 pct. tilbage af sin bilpark på danske nummerplader. Men bilerne købes stadig herhjemme. Sammen med Holland er vi nok det land, der har de bedste reperations- og vedligeholdelseskontrakter at tilbyde vognmanden. Samtidig er konkurrencen så hård, at priserne på bilerne er i den helt lave ende, siger Jørgen Damkjær.

Vognmændene kører de nye biler over grænsen og omregistrerer dem i det land, de skal køre fra. Det koster ca. 2.000 kroner i nummerplader og benyttelsesafgift, men de penge er hurtigt hjemme i lavere lønninger.

Bedre konjunkturer

- På den måde er salgstallene blevet højere - og mange i branchen får vist en højere markedsandel herhjemme end i virkeligheden, siger Jørgen Damkjær.

Der tegner sig dog et billede af, at lastbilerne bliver dyrere. Stålpriserne er steget voldsomt - især fordi bilproduktionen i Kina er eksploderet. Derfor har Scania Danmark to gange siden lanceringen af deres nye lastbilserie måtte hæve priserne to gange.

- Det har vores forhandlere da beklaget, men det er forhold der gælder for hele branchen. Konjunkturerne er dog i fortsat stigning - og det øgede salg tror jeg vil fortsætte i en årrække fremover, siger Jørgen Damkjær.

Lastbilssalget i 2003 lå på 3.600 enheder herhjemme. Det forventes at stige til 4.100 eller 4.200 enheder.

- Hos Scania har vi dog haft visse begrænsninger i leveringer på de nye biler. Vi har flere ordrer, som vi først kan effektuere i 2005, siger Jørgen Damkjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen