Berlingske Business

Millionerne vælter ud af elselskabers satsning på elbiler

BM
Elbil. Nissan Leaf ved CLEVER ladestander. Foto:

Direktørerne i fem danske elselskaber har tilsammen brændt cirka 147 mio. kr. af i en storstilet satsning på at fremme elbiler i Danmark, skriver Finans.

Direktørerne i fem danske elselskaber har tilsammen brændt cirka 147 mio. kr. af i en storstilet satsning på at fremme elbiler i Danmark, skriver Finans.

Efter syv år fosser pengene stadig ud af selskabet Clever, der leverer ladestandere til elbiler. De forbrugerejede elselskaber Seas-NVE, SE, Nrgi, Eniig og Energi Fyn har tilsammen skudt 183 mio. kr. i Clever over årene. Senest i februar skød de 25 mio. kr. ind i selskabet, fordi kassen var ved at være tom.

»Direktørerne i elselskaberne har set et stort potentiale i elbilerne, men de har ikke kunnet gennemskue kompleksiteten på området, og det er kritisabelt,« siger Anders Larsen, ekstern lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, RUC, til Finans.

NORWAY-FREDRIKSEN/

Clever er et af flere eksempler på, at landets elselskaber taber store penge på investeringer, som ligger uden for deres kernekompetencer.

Det er sjællandske Seas-NVE og sønderjyske SE, der har lidt de største tab på Clever.

Ejerne henviser til bestyrelsesformand Jesper Lange, der til daglig er stabsdirektør i Seas-Nve. Han erkender, at Clever-investeringen ikke er gået som håbet. Et af problemerne er, at regeringen siden 2016 har gjort op med afgiftsfritagelsen for elbiler, hvilket stort set har sat elbilsalget i stå herhjemme, siger han til Finans.

»Vi havde en drøm om, at investeringen i Clever ville flyve lidt hurtigere, end den har gjort, men det afgifts-intermezzo, som vi har haft de senere år, driller os,« siger Jesper Lange, der dog stadig tror på, at Clever vil udvikle sig til en sund investering.

TESLA-MODEL 3/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen