Berlingske Business

Millioner af kroner at spare på bilbudgettet

I sidste ende er chaufførerne med til at afgøre, hvilke varebiler der skal vælges - for en utilfreds chauffør

arbejder ikke optimalt. Men vigtigste parameter er mere end nogensinde økonomien. Konkurrencen er hård i stort set alle

erhverv - og den rette bilpolitik kan spare virksomheden for flere millioner kroner.



- Udgifter til service og brændstof

er der ikke den store forskel på fra varebil til varebil - det er afskrivningen af bilerne, man skal fokusere på. Ofte

virker det som småbeløb, når man ser på den enkelte bil - men når en virksomhed måske har 300

biler kørende, løber det op i store summer, siger bildirektør i LeasePlan Danmark, Thomas Ruff, til ErhvervsBladet.



LeasePlan

har Danmarks største flåde af varebiler kørende hos en lang række store virksomheder - f.eks. MT Højgaard,

Nycomed, Per Aarsleff, ISS, NCC og Skanska.



- Vi går ind og finder de optimale transportløsninger for virksomhederne, så

de kører billigst muligt. Kørselsperioden og de kørte kilometer skal være bedst mulig - bl.a. gennem ombytning

af ens biler, så de der kører få kilometer internt byttes med biler, der kører mange kilometer. Dertil kommer

ændring af bilpolitik, så bilerne bliver så ens som mulige. Det vil kunne betyde lavere omkostninger gennem fordelagtige

puljekøb.



LeasePlan har i Danmark alene 5.500 varebiler kørende hos kunderne - og bilmodellerne ændres hele

tiden. Bl.a. kan en bilmodel være blevet for dyr, der kan være for mange af en model på markedet til at gode gensalgspriser

kan opnås - og en mindre og billigere bilmodel kan være det rigtige løsning.



- Vi er så at sige sat

i verden for at rådgive kunderne om fleet management. Hvis en kunde insisterer på en bestemt model, er det i orden med

os - så bliver det bare dyrere for virksomheden. Vi gennemgår virksomhedens behov - for det dyreste er at flytte luft.

Det drejer sig jo om, hvad kunden skal betale pr. kilometer. Kan vi spare kunden for 10 øre pr. kilometer pr. Bil - og flåden

samlet kører 10 mio. kilometer, er der jo sparet én mio. kr.

Mange meninger

Thomas Ruff ved godt, at 100 personer

har 100 meninger om valg af bil. Følelser er der lige så mange af ved valg af varebil som ved valg af personbil - men

det er for dyrt at efterkomme alles ønsker.



- Vores mål er over en løbetid på måske fem år

at reducere virksomhedernes bilbudget betydeligt. Vi skal sikre at virksomheden kører billigst muligt. Vi har erfaring med

mere end én million bilkontrakter i Europa -så benægter en importør en fejl på en bil, kan vi spørge

i hele Europa, om det er en gennemgående fejl på en bilmodel. Derfor ved vi også, hvilke biler, der er billigst

at køre med - en viden vi deler med vores kunder, siger Thomes Ruff.



Alle aftaler begynder med en behovsanalyse - som

fremlægges for økonomidirektøren i virksomheden. Først derefter tages en evt. biladministrator og chaufføren

med på råd.



- Vi anbefaler oftest at vi helt overtager biladministrationen. Vi har mange eksempler på, at en

landsdækkende vriksomhed købte bilerne lokalt. Det er alt for dyrt. Vi har også eksempler på, at firmaer

kun så på indkøbspriserne. Det hænger ikke sammen. Bilens pris er ikke afgørende - det er afskrivning

og dermed kilometerprisen.



Thomas Ruff understreger, at man tager meget hensyn til bilernes indretning og de ergonomiske forhold

for chaufføren. Men mange kører ikke særlig langt i en f.eks. servicebil, og så kommer indretningen af varerummet

måske i første række.



- Vi gav engang som gimmic 200 høreværn til økonomicherne hos vores kunder,

fordi de ikke skulle høre på alle de mange ønsker, der var fra medarbejderne om en bestemt bil. Selvfølgelig

skal man høre på medarbejderne og i sidste ende er det også kunden, der bestemmer. Vi foretæller bare, hvad

der er muligt - og hvad det koster. Det ved ingen bedre end os, siger Thomas Ruff.



Der er altid alternativer, der stor set koster

det samme. LeasePlan udarbejder derfor kvartalsvis managementrapporter med konsekvensberegninger, så man altid taler om fakta.

Én gang om året diskuteres bilpolitik med kunderne.



- Har vi regnet forkert, dækker vi underskuddet i forbindelse

med et bilskift. Er der overskud, får kunden det. Vi skal gøre os fortjent til vores betaling, siger Thomas Ruff.

Bildoktor

på TV2

LeasePlan har en stor interesse i at trafikulykker undgås - og man arbejder efter mottoet "10 pct. teknik og

90 pct. holdninger til mere trafiksikkerhed på de danske veje. LeasePlan har 13.000 biler kørende på vejene - og

ved mere end de fleste om biler og trafik.



I den forbindelse er Thomas Ruff blevet opfordret til at være bildoktor hos

TV2.



Det sker i samarbejde med vejrdoktor Peter Tanev på TV2 Vejret.



Thomas Ruff vil de næste par måneder

give gode råd om trafik og sikkerhed - det sker i 19 indslag fra denne uge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen