Berlingske Business

Miljøkrav presser DFDS mod syd

pix-dfds
Det kan blive nogle hårde år for DFDS, der i 2015 bliver ramt at hårde miljøkrav. Så hårde, at rederiet overvejer at flytte dele af flåden til Middelhavet og Sortehavet.  Foto:

Nye strengere miljøkrav får DFDS til at overveje at søge sydpå til nye markeder for at undgå at skulle betale et højt millionbeløb for at leve op til kravene.

Strengere miljøkrav på de nordeuropæiske markeder tvinger nu Danmarks fragt og logistikrederi DFDS til at kigge efter nye markeder.

De kommende år kommer rederiet nemlig til at skulle betale mere end 700 mio. kr. for nye renseteknologier på skibene. Et beløb, der kun kan fikse halvdelen af flåden. Det skriver Børsen.

Det får DFDSs topdirektør, Niels Smedegaard, til at søge mod andre markeder, hvor den ældre del af flåden har mulighed for at tjene ind til det 147-årige gamle rederi.

»Middelhavet og Sortehavet er de mest oplagt muligheder uden for vores hjemmemarked i Nordeuropa. Vi har brug for disse markeder, så vi kan blive mindre sårbare over for de nye miljøkrav i Nordsøen og Østersøen. Vi forsøger at beskytte vores forretningsgrundlag,« siger han til Børsen.

Det er FNs Internationale Søfartskomité, IMO, der har vedtaget nogle såkaldte svovlkrav. Kravene skal beskytte befolkninger i kystnære områder mod svovlforurening fra skibene, der driver forbi.

Den 1. januar 2015 træder de nye miljøkrav i kraft. Det vil få betydning for skibsfarten i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal. Lige de områder, hvor DFDS især bevæger sig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen