Berlingske Business

Michael Pram Rasmussen: Ny direktør skal gentænke Mærsk Gruppen

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage
Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk. Foto:

Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen siger, at udskiftningen af Nils Smedegaard sker nu, fordi bestyrelsen vil indlede et omfattende strategiarbejde om fremtidens A.P. Møller – Mærsk.

Udskillelse af forretningsben til selvstændige, børsnoterede selskaber kan ikke udelukkes: »Alt er i spil,« siger Michael Pram Rasmussen.

»I den forbindelse har vi i god forståelse med Nils Smedegaard, at det var bedst at lade en ny CEO stå i spidsen for dette arbejde. Valget faldt på Søren Skou, fordi han kender virksomheden ud og ind, og har gennemført dramatiske forbedringer i Maersk Line,« siger Pram Rasmussen, og kalder Skou for en plug and play-løsning.

Mærsk generalforsamling

Ifølge Michael Pram Rasmussen melder bestyrelsen beslutningen ud nu, fordi strategi-arbejdet er så omfattende, at koncernen skal kunne trække eksterne rådgivere ind.

»Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke bare kan komme med svarene, men sagen er, at vi vil gentænke hele strukturen i A.P. Møller – Mærsk, og i dette arbejde er alt i spil,« siger Pram Rasmussen.

Han accepterer ikke, at Mærsk er i en vækstkrise.

Søren

»Sagen er, at alle forretningsben vokser, men priserne er for lave. Derfor står toplinjen stille, og det ser ud som om, at vi ikke vokser, men vores markedsandele stiger i alle de underliggende forretningsben,« siger Pram Rasmussen.

Han afviser dermed også, at Smedegaard må forlade jobbet, fordi hans fokus-strategi har fejlet.

»Uden Smedegaards indsats, havde vi ikke haft fem stærke forretningsben. Vores fokus-strategi betyder, at vi nu kan tage næste skridt,« siger han.

Smedegaard får imidlertid ikke chancen for at bringe A.P. Møller – Mærsk videre. Der skulle nye øjne til, og valget er faldet internt på Søren Skou, der er adm. direktør for koncernens største forretningsben Maersk Line, og som tidligere har været direktør for Maersk Tankers.

05BUSBagside---Soeren-Skou.jpg

»Han er uhyre respekteret internt. Der er stor tillid til ham,« siger Pram Rasmussen.

Det nye strategi-arbejde skal ses i sammenhæng med udnævnelsen af Mærsk-arvingen Robert Uggla som adm. direktør for A.P. Møller Holding, som er ejerselskabet bag A.P. Møller – Mærsk.

Holdingselskabet betyder, at koncernen er blevet langt mere fleksibel, og ejerne kan nu beslutte, om den skal eje et konglomerat med fem stærke forretningsben eller om de fem forretningsben skal udskilles i selvstændige forretninger, eventuelt som selvstændige børsnoterede virksomheden.

Strategi-arbejdet kan også munde ud i opkøb af nye forretningsområder.

»Vi er en virksomhed, der har eksisteret i mere end 100 år, og det er vores pligt som bestyrelse at se på alle muligheder, så vi også har en virksomhed om 100 år,« siger Pram Rasmussen:

»Fokus-strategien har betydet, at vi står finansielt stærkt, og at vi netop har mulighed for at gentænke Mærsk Gruppen.«

Selv om Smedegaard nu forlader A.P. Møller – Mærsk fortsætter han med en mindre tilknytning til koncernen, da han fortsætter som bestyrelsesformand for Dansk Supermarked.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen