Berlingske Business

Metroen er et hit blandt passager

Metroen i København har fået 17 procent flere passagerer med op at køre i 2008 end i 2007.

Det gennemsnitlige antal passagerer per døgn, der tog med metroen i 2007, var på 128.000. I 2008 steg det tal til 149.000. Det er godt 21.000 passagerer flere passagerer per døgn. ”Vi havde forventet, at den nye strækning til Lufthavnen ville generere flere passagerer, men vi er positivt overraskede over, at vi har oplevet stor vækst i hele systemet. Stort set samtlige Metrostationer har i 2008 oplevet en passagertilvækst,” fortæller Metroselskabets bestyrelsesformand Henning Christophersen.

Og Henning Christophersen har god grund til at være glad. I foråret 2008 blev den danske metro kåret til at verdens bedste metro af kolleger fra hele verden.

Men metroen havde også en driftspålidelig på 98 procent i 2008.

Metroen åbner sin næste strækning i 2018, der skal slå et smut ud til Østerbro og Nørrebro. Strækningen vil med resten af metronetværket danne en ring, så man kan køre helt fra Trianglen på Østerbro til Enghaveplads på Vesterbro på 10 minutter.

Metroen åbnede sin første strækning i 2002. I 2003 havde den 20,4 millioner passagerer, og i 2008 tog godt 46 millioner passagerer de førerløse metrotog.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen