Berlingske Business
08:39Netflix fordobler overskud i tredje kvartal

Metroen bliver knap en milliard dyrere

Metro metrobyggeri Cityringen
Metrobyggeriet. Metro. Cityringen. Her er det den store metroarbejdsplads på Øster Søgade. Det er en af byggeriets største arbejdspladser, men når byggeriet er afsluttet skal her ikke være en station. Arbejdspladsen ligger i den ene ende af Sortedams Søen, der bliver genskabt når metrobyggeriet står færdigt. Foto:

Metroselskabet betaler trecifret millionbeløb til den italienske hovedentreprenør CMT i strid om prisen på Cityringen.

Prisen på Cityringen, den 17 stationer store ringlinje i København, tager endnu en gang et hop opad.

På et møde onsdag eftermiddag nikkede Folketingets Finansudvalg ja til et aktstykke, der giver mulighed for at indgå et forlig med hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT), oplyser Metroselskabet til Berlingske Business.

I alt betaler Metroselskabet 850 millioner kroner til entreprenøren, så prisen på byggeriet lander på 24,6 milliarder kroner. Derudover får entreprenøren ansvaret for at sikre, at Cityringens tidsplan kan fastholdes, så Cityringen åbner i juli 2019.

Forliget kommer efter en langt strakt strid om regningen for byggeriet. På den ene side har CMT ment at have udført arbejde, som Metroselskabet har bestilt, og som ikke var aftalt, da kontrakterne blev indgået i 2010.

Metrobyggeriet. Cityring. Den nye metrotunnel ved Nørrebroparke

Det skulle blandt andet dreje sig om ekstraarbejde og 30.000 ton ekstra stål i forbindelse med en ekstra forstærkning af ydervæggene i 22 af byggeriets skakter, der baner vejen ned til selve metrotunellen.

Metroselskabet har på den anden side hidtil ment, at det og de øvrige krav er urimelige, men har samtidig kunne konstatere, at det italienske firma har hævet erstatningskravet.

Det er uvist, hvilke dele af kravet Metroselskabet betaler for.

I december 2015 rettede krav mod Metroselskabet på 300 millioner euro - omkring 2,25 mia. kroner. Det voksede siden til det dobbelte og i slutningen af 2016, var det vokset til omkring syv milliarder kroner.

Metro1

Entreprenøren CMT trækker med forliget halvdelen af kravene tilbage, mens Metroselskabet afviser resten af kravene. Der indføres lofter for, hvad entreprenøren kan få udbetalt ved en eventuel voldgift eller fremtidige krav, oplyser Metroselskabet. Der kan maks blive tale om krav på 245 millioner kroner frem over på byggeriet, samtidig med, at der på de eksisterende krav maksimalt kan blive udbetalt 1,8 milliarder kroner, hvis Metroselskabet ender med at tabe en voldgift.

Kravene fra CMT skal ses i lyset af, at selskabet samtidig har haft store økonomiske problemer. Som Berlingske Business tidligere beskrevet blev pengekassen i selskabet halveret fra 2014 til 2015, og samtidig nikkede CMTs revisor ja til, at firmaet havde 1,15 milliarder kroner til gode hos Metroselskabet.

Onsdag - metrobyggeri

Truede med at stoppe byggeriet

Omkring jul og nytår kulminerede striden på byggeriet.  Hen over jul fik Metroselskabets øverste ledelse Henrik Plougmann Olsen og den tekniske direktør Erik Skotting den besked fra hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT), at man så sig nødsaget til at standse arbejdet på byggepladserne fra 1. januar 2017, fordi entreprenøren havde store økonomisk problemer.

Det fik Metroselskabet til at gå ind med et lån - en såkaldt likviditetsbro - på en milliard til CMT, der kunne trække på den for at undgå byggeriet ikke stoppede.

Den blev senest forlænget frem til udgangen af april. Den likviditetsbro vil fortsætte med aftalen.

27BUSMetro-metrobyggeri-180.jpg

Aftalen kan ifølge Metroselskabet bæres af selskabets egen økonomi, så der ikke bliver behov for at lave yderligere ejerindskud.

Tilbage i 2014 steg prisen med 1,2 milliarder kroner i kølvandet på klager over støjgener, der en overgang fik byggeriet til at gå i stå.

14BUSMetrobyggeri-Metro-Cit.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen