Berlingske Business

Metro-entreprenør overvejer at stævne 3F i mafia-sag

Sigurd
CMT-chef, Sigurd Nissen-Petersen. Copenhagen Metro Team. Foto:

Hovedentreprenøren på den nye metro i København er meget tilfreds med, at Københavns Politi nu opgiver sagen om mulige mafia-forbindelser og narko-handel i forbindelse med metro-byggeriet. Entreprenøren overvejer at stævne fagforbundet 3F.

Selvom Københavns Politi har opgivet den opsigtsvækkende sag om påståede mafia-forbindelser i forbindelse med metro-byggeriet i København, så er det langt fra sikkert, at sagen er slut.

Den italiensk-ejede hovedentreprenør på den 22 milliarder dyre metro-cityring, Copenhagen Metro Team (CMT), overvejer nemlig nu at stævne fagforbundet 3F for injurier i forlængelse af sagen.

»Vi overvejer at sagsøge 3F for injurier, efter politiet har henlagt sagen,« siger Sigurd Nissen-Petersen, driftsdirektør (COO) hos Copenhagen Metro Team (CMT).

metro

Reaktionen kommer efter, at Berlingske Business i dag kan fortælle, at Københavns Politi har indstillet efterforskningen af mulige mafia-forbindelser og narko-handel i forbindelse med metro-byggeriet.

»Vi er rigtig glade for, at politiet har sat et punktum i denne sag, hvor vi mener, at en række udokumenterede og grundløse påstande blev fremsat. Vi er glade for, at politiet har reageret så hurtigt og undersøgt beskyldningerne,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

Den 21. september sidste år afleverede Palle Bisgaard, forhandlingssekretær i byggegruppen hos fagforbundet 3F, en anmeldelse til Københavns Politi, hvor han skrev, at »flere virksomheder på metrobyggeriet i København er en central del af en større international narkoring - styret fra Calabrien i Syditalien«.

Billede

3Fs anmeldelse baserede sig blandt andet på flere af hinanden uafhængige og anonyme kilder, der oplyste, at de flere søndage har observeret en lastbil ankomme ved byggepladen for enden af Sortedams Sø og ved en anden byggeplads i Sydhavnen. Angiveligt med narko.

Det var på den baggrund, at Københavns Politi startede en efterforskning, som altså nu er blevet lagt ned uden resultater.

»Vi har selvfølgelig afventet politiets undersøgelser for at finde ud af, om der var noget om snakken. Nu overvejer vi kraftigt at gå rettens vej i forhold til 3F, da vi mener, at det er dybt alvorligt, at de har indgivet en anmeldelse på så tyndt et grundlag med nogle meget alvorlige beskyldninger,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

metro

Sagen vakte voldsom opsigt i september sidste år. Da kunne Weekendavisen i flere artikler oprulle påstande om, at en stribe italienske entreprenører - der er tilknyttet byggeriet af metroen i København og letbanen i Aarhus - var blevet politianmeldt af fagforeningen 3F for at smugle narko og hvidvaske penge på dansk jord. Angiveligt skulle entreprenørerne havde tilknytning til mafiaen, fremgik det af artiklerne.

CMT gik allerede sidste år til modangreb på en række medier, som viderebragte Weekendavisens historier og 3F's påstande.

»Vi har nu sager ved Pressenævnet mod TV2, Berlingske og Weekendavisen, som afventer afgørelse. Enhver virksomhed som bliver beskyldt for mafia-kriminalitet er nødt til at reagere,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

Han oplyser, at CMT på baggrund af sagen ikke har fundet anledning til at foretage sig yderligere.

»Vi har haft et samarbejde med politiet, som vi mener er den rigtige myndighed til at undersøge denne her slags anmeldelser. Men derudover har vi ikke set eller hørt noget, som har gjort, at vi har fundet grund til at ændre på nogle ting internt i vores organisation. Hvis der havde været noget, så havde vi sikkert fået det at vide af politiet,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

Cityringen

Berlingske Business har forgæves forsøgt at få en kommentar fra 3F til henlæggelsen af sagen og til truslerne om en injurie-sag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen