Berlingske Business

Metalunderleverandør tabte sin egenkapital

En af Jyllands betydeligste metalunderleverandører, Jysk Spåntagning A/S i Risskov har været igennem et særdeles

hårdt år med et underskud før skat på 18,5 mio. kr. Det resulterede i en negativ egenkapital på 4,9

mio. kr. i regnskabet for 2002/03. Men i koncernen, der også består af et søsterselskab, der ejer bygninger og

maskiner, er der en positiv egenkapital på 18,4 mio. kr.



Adm. direktør Henning Dam, der tiltrådte 1. juni

sidste år, er i fuld gang med at rette driftsselskabet op, efter virksomhedens stifter, Freddy Arendtsen, har helliget sig arbejdet

som bestyrelsesformand.



Henning Dam har lukket afdelingen i Grenå, hvor der er gennemført fyringer. Fabrikken i

Grenå skal sælges eller udlejes, og samtidig skal der sælges maskiner for 15-18 mio. kr. fra Risskov.



I 1999

købte Jysk Spåntagning Voldby Maskinfabrik a/s i Grenå, men det har vist sig for dyrt at have produktion to steder.

Det hele skal fremover samles i Risskov. Derfor lukkes fabrikken i Grenå, hvor der var 29 medarbejdere. I denne uge flyttes

de første maskiner til Risskov som led i den strategiske konsolidering, som Henning Dam har iværksat. Han oplyser, at

syv af de 29 medarbejdere i Grenå er opsagt. 22 fik tilbudt job i Risskov, hvortil 16 har sagt ja tak, mens seks har fundet

andet arbejde.



- Vi skal have skabt en fabrik, der kan tjene penge. Derfor vil vi sælge eller udleje fabrikken i Grenå.

Samtidig går 20 medarbejdere over til tre dages uge med arbejdsdage på 12 timer. Dermed får vi en fabrik, der kan producere

24 timer i døgnet, og så har vi ikke brug for så mange maskiner. I øjeblikket har vi 85 CNC-maskiner, men

med døgnproduktion kan vi undvære 18-20 maskiner. Jeg forventer de kan indbringe 15-18 mio. kr. Vi har solgt de første

tre maskiner, fortæller Henning Dam.



Virksomhedens omsætning steg kun med 2,6 mio. kr. til 73,3 mio. kr. i 2002/

03. Samtidig løb omkostningerne løbsk, bl.a. på grund af produktion af små serier. Lageret af færdigvarer

blev nedskrevet, fordi en kunde har udfaset et produkt, som vedkommende ikke var forpligtet til at aftage restlageret af. Efter en

snak med banken samt ændring af nogle leasing-aftaler fik Jysk Spåntagning reddet sig ud af en likviditetsmæssig krise.



Virksomheden

lægger i den skriftlige årsberetning op til at søge eksterne investorer, men det bliver næppe nødvendigt

med de tiltag, vi nu har sat igang, vurderer Henning Dam i dag. Han peger derudover på en ordrebeholdning på 12-13 mio.

kr.



Budgetmæssigt er virksomheden godt med lige nu, men den slipper ikke for endnu et underskud, erkender han. Til gengæld

viser langtidsbudgetter, at Jysk Spåntagning står til plus på bundlinien, når de forskellige tiltag begynder

at virke, siger Henning Dam.



Jysk Spåntagning er presset af østeuropæiske konkurrenter. Derudover er virksomheden

sårbar på kundesiden, hvor den er afhængig af to store outsourcingskunder, der tegner sig for omkring halvdelen

af omsætningen. Derfor forsøger virksomheden at kapre nye kunder i Tykland og Sverige. Den har - ifølge Henning

Dam - gang i et par spændende projekter inden for telekommunikation i Tyskland. Det er planen at ansætte en svensk sælger til

Sverige, når bl.a. sammenlægningen er gennemført.



Henning Dam kom til Jysk Spåntagning efter forskellige

lederstillinger i Unimerco.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen