Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Mere gods på lastbilerne

Der bliver flyttet mere og mere gods på lastbilerne i Danmark, fordi transporterne er blevet mere effektive, og fordi vogntogene vinder frem på sololastbilernes bekostning. Den tendens vil fortsætte de kommende år.Det fremgår af en ny analyse af den indenlandske transport fra Danmarks Transportforskning, der blev offentliggjort i går. Analysen indgår i et notat, der er udarbejdet til Trafikministeriets trafikredegørelse, som blev udsendt for to uger siden.Transportforskernes analyse viser også, at hovedårsagen til de stigende transporterede godsmængder ikke overraskende er den almindelige økonomiske vækst i samfundet. Samtidig skal godset transporteres længere og længere. Analysen konkluderer, at stigningen i de transporterede godsmængder faktisk ville have været endnu større, hvis ikke tre andre tendenser havde trukket i den modsatte retning: 1. Mindre "transporttunge" brancher som for eksempel servicebranchen fylder mere og mere i landskabet. 2. Koncentrationen af distributionscentre i Danmark betyder færre omladninger af godset. Den øgede omladningseffektivitet mindsker på den måde den mængde gods, der må transporteres flere gange, inden det når frem til forbrugerne.3. En del nationale transporter er blevet internationale, så distributionen sker direkte fra den danske afsender til den udenlandske destination. Disse transporter indgår derfor ikke længere i opgørelsen af indenlandsk transport.2,6 pct. mere godsAnalysen konkluderer, at godstransportarbejdet med lastbil i Danmark årligt vil vokse med 2,6 procent frem til 2015. Derimod vil trafikarbejdet (antal kørte lastbilkilometre) kun vokse med 1,2 procent. Godstransportarbejdet måles i tonkilometer ( = 1 ton gods transporteret 1 km).Det er et udtryk for, at der også i fremtiden ventes en mere effektiv udnyttelse af lastbilerne, og transportvirksomhederne kører med flere og flere vogntog i stedet for sololastbiler.Analysen har af gode grunde ikke taget højde for indførelsen af modulvogntog, der kan måle 25,25 meter og har en totalvægt på 60 ton. Bliver de tilladt, vil modulvogntogene yderligere fremme tendensen med stærk vækst i den transporterede godsmængde, mens der ikke bliver kørt nær så mange lastbilkilometre.

cat

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen