Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Mercedes-Benz opruster

En katastrofal markedsandel på tunge lastbiler herhjemme skal vendes. Og målet er at være blandt de største

- mindst som tidligere.


Dengang markedsandelen var over 17 pct. Nu er den nærmest halveret. Årsagen er ikke mindst

manglende serviceforhold i Københavnsområdet, hvor trang plads på afdelingen i Gladsaxe skræmte mange kunder

over i andre mærker.


- Det er slut med at kunne købe en lastbil kontant. Nu kan den kun leases/lejes - med et fast

månedligt beløb, siger vicepresident og ansvarlig for det danske (og svenske) lastbilsalg, Michael Irgens.


Nu er

det nye truckcenter åbnet.


Flere år for sent - men flot er det, og med en god placering i Ventrupparken i Greve,

klos op ad sydmotorvejen.


- De 3.060 kvadratmeter under tag er indrettet med seks lastbil-baner - hver på 28 meters længde

- og en højde på 6,4 m. Så er man forberedt, hvis vi får lov en dag til at køre med 25,25 meter lange

vogntog som i Sverige, siger Per Søby, adm. dir. for Mercedes-Benz København A/S, som centret er en del af.






Til

vokseværk

Truckcentret er udformet, så det kan vokse med alderen - i takt med at markedsandel forhåbentlig øges.

Et par baner er i dag for varebiler, men de kan hurtigt komme til at være for lastbiler - det kræver et par nye vægge.


-

Centret er bygget så det er let at udvide. Der er plads på grunden og tag- og vægkonstruktioner er forberedt for

udvidelserne. Ydermere har vi været rundt i hele landet - hos vores egne forhandlere og hos konkurrenterne, for at få

ideer til indretningen, som igen er foregået i tæt samarbejde med de medarbejdere, der bruger centret, siger Michael Irgens.




underleverendørerne hedder nu bl.a. Stenhøj Lifte, WashTech anlæg til rensning af spildevand og SSI Schäfer

reoler på lageret.


Centret er udformet lyst og venligt - med ovenlysvinduer og glas i portene, der er klima- og ventilationsanlæg

der klarer 26.600 kubikmeter luft i timen - og et stort oliesugeanlæg samler spildeolien op i en fælles tank. Udendørs

er der lagt 6.000 kvm fliser - og et betonlag lige under fliserne betyder at man slipper for de irriterende kørespor.






Første

planer i 1993

De første planer om at flytte til Greve kom allerede i 1993, men gennembruddet i forhandlingerne med bl.a. ejerne,

Mercedes-Benz i Tyskland, kom først for halvandet år siden. 44 mio. kr. har centret kostet.


Det var faktisk et krav

fra de danske Mercedes-Benz forhandlere i provinsen, at det københavnske center kom. Deres kunder manglede et godt værksted,

når de passerede hovedstaden. Og det er også kunderne, der bestemmer åbningstiden. 7-17 er vejledende. Tilmed er

der et hvilerum med TV og bad, som chaufføren kan benytte mens lastbilen er på værkstedet.


Reservedelene kommer

hjem på under et døgn. Bestil før kl. 15 - og delene kommer hjem fra Hannover til næste morgen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen