Berlingske Business

Megaskibe en bombe under containermarked

pix-maersk
Foto:

Maersk Line ser ud til at klare sig hæderligt 2013, mener Alm. Brand, men hvis konkurrenterne vælger at satse på flere megaskibe kan det forlænge det indtjeningsmæssige dødvande.

Mens Alm. Brand Markets venter et overskud for Maersk Line i andet kvartal og generelt har forladt pessimisternes lejr, når det kommer til konglomeratet, mener banken, at risiciene for containermarkedet er større end nogensinde. Det på trods af, at rederierne har haft to priskrige til at blive klogere på.

I vinteren 2011 og foråret 2012 blev markedet for første gang sat skak-mat, da overkapacitet og svigtende efterspørgsel sendte raterne ned til stærkt tabsgivende niveauer. Efter en skrøbelig våbenhvile gentog scenariet sig i andet kvartal 2013. Priskrigene har skabt effektiviseringer, alliancer og bestillinger af store, mere omkostningseffektive, skibe.

Seneste er verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, gået sammen i en flådedelingsalliance P3.

»Markedet som et hele er mere en tikkende bombe nu, end det har været nogensinde før, som jeg ser det. Selv hvis man ser bort fra makroøkonomien og svagheden i Europa, så vil de rederier, der står uden for P3, være tvunget til at gøre noget,« siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker i Alm. Brand, Jesper Christensen, til Ritzau Finans og fortsætter:

»Det kunne meget vel, hvis ikke de vil fusionere, være, at de kommer til at snakke med deres stakeholders og gå ud og købe megaskibe.«

Blandt andet tilgangen af helt store containerskibe som Emma Maersk, der har en kapacitet på 15.500 teu, samt Triple E-serien, der har en kapacitet på over 18.000 teu., har været med til at presse raterne og skabe frygt for yderligere kapacitetstilgang på den pressede rute. Kommer der pludseligt endnu en bølge af helt store skibe i markedet, kan det sende tidspunktet for en reel bedring mellem udbud og efterspørgslen længere ud i fremtiden.

»Transportselskabet Kuehne Nagel fortalte senest, at de ventede en bedring i forholdet mellem udbud og efterspørgsel i 2015. Det kan dette her udskyde yderligere, hvis flere andre rederier også skal have 5-10 »Triple E«-skibe. Så jeg mener egentlig, at bomben under markedet er blevet større,« siger Jesper Christensen.

For Maersk Line tæller det dog i den positive retning, at man har arbejdet stenhårdt på et effektivisere og har sendt sine omkostninger markant ned under krisen.

»Maersk Line er nogen af de mest profitable i branchen, og der ligger også nogle håndgribelige besparelser for de tre rederier i P3,« siger Jesper Christensen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen