Berlingske Business

Medie: VW-fusk blev styret fra Tyskland

VW
Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg blev VWs svindel med emissionsniveuaer styret fra hovedkontoret i Tyskland. Foto:

Når en VW-bil i USA ikke bestod miljøtests, blev eksperter fløjet ind fra Tyskland til at ordne bilen, forklarer flere VW-medarbejdere. Hoveder ruller allerede i VW-hovedkvarteret.

Dag for dag udvikler svindelsagen i VW sig i grovere og grovere retninger. Den nu fyrede direktør i VW, Martin Winterkorn, har hele tiden fastholdt, at han intet vidste om det omfangsrige svindelprogram med selskabets biler, men nu kan nyhedsbureauet Bloomberg berette, at VW-hovedkontoret var meget tæt indblandede i svindelskandalen.

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-FAIR-IAA-VOLKSWAGEN

Bloomberg har talt med tre ansatte i VWs amerikanske datterselskab, der samstemmigt forklarer, hvad modus operandi i Volkswagen var: Når en bil på det amerikanske marked ikke kunne bestå de amerikanske miljøtests, blev et hold ingeniører fra enten Audi eller VW fløjet over Atlanten. Efter at gruppen havde arbejdet med bilen i en uge, ville den pågældende Volkswagen bestå miljøtestene. Ifølge nyhedsbureauet kilder var der ingen ingeniører i USA, der havde den fornødne viden til at manipulere med bilerne.

Volkswagen har allerede indrømmet, at man har snydt med udledningsværdierne og hensat 48 mia. kr. til søgsmål. Men den øverste ledelse har fastholdt, at man intet kendte til snydeprogrammet.

GERMANY PROTEST VOLKSWAGEN

Fyringssedlerne deles dog i stor stil rundt i VW-hovedkontoret i Wolfsburg. Udover topchef Winterkorn har de to udviklingschefer for henholdsvis Audi og Porsche, Ulrich Hackenberg og Wolfgang Hatz, også mistet deres job.

Sent fredag meddelte VW, at man har fundet Winterkorns afløser. Det blev som ventet Porsche-chefen, Matthias Müller.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen