Berlingske Business
17:42

Medie: Volkswagen tilbyder at købe 500.000 biler tilbage

Volkswagen
Bilgiganten er angiveligt klar til at købe visse biler med snydesoftware tilbage fra amerikanske kunder. (/ AFP PHOTO / ODD ANDERSEN) Foto:

Bilgiganten er angiveligt klar til at købe visse biler med snydesoftware tilbage fra amerikanske kunder.

Volkswagen, en af verdens største bilproducenter, er angiveligt nået frem til en rammeaftale med de amerikanske myndigheder i kølvandet af sidste års skandale, hvor det kom frem, at firmaet har pyntet på sine dieselbilers tal for miljøbelastning.

Det fortæller to personer med indsigt i sagen til nyhedsbureauet Reuters.

Som led i aftalen ventes Volkswagen at tilbyde at købe op til 500.000 dieselbiler tilbage fra kunder, der har købt køretøjer, som var udstyret med ulovlig software.

GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN SCANDAL

En tredje kilde fortæller, at det tyske firma desuden vil oprette en fond på over en milliard dollar. Pengene i fonden skal gå til at betale kompensation til de berørte bilejere. Men det er ikke klart, hvor mange penge den enkelte ejer vil modtage.

Volkswagen skulle være klar til at tilbagekøbe flere forskellige dieselmodeller med tolitersmotorer. Det vil gælde modellerne Jetta, Golf og Audi A3, som er blevet solgt siden 2009.

Tilbuddet om at tage bilerne tilbage vil angiveligt ikke gælde større modeller, der ellers også har været udstyret med snydesoftware.

Dieter

Muligvis kan der også blive tale om, at Volkswagen i stedet for at købe bilerne tilbyder at reparere dem, men det kræver, at de amerikanske myndigheder godkender metoden.

De uheldige folkevognsejere ventes at få omkring to år til at beslutte, om de vil sælge bilen eller få den repareret.

FILE GERMANY VOLKSWAGEN EMISSION

Dieselskandalen begyndte at rulle i efteråret, og Volkswagen har indrømmet at have snydt med miljøtest af 11 millioner biler på verdensplan, hvilket har givet store ridser i lakken hos den tyske bilgigant.

Volkswagen-aktier noteret på børsen i USA steg knap seks procent oven på nyheden om den formodede aftale.

volkwagen

Hverken Volkswagen, de amerikanske miljømyndigheder eller USA's justitsministerium har ønsket at kommentere historien.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen