Berlingske Business

Medie: OW Bunker-advokat idømt bøde for dobbeltrolle

OW BUNKER
Foto:

En advokat i retsopgøret efter OW Bunker er dømt en bøde på 10.000 kr. for at have haft en dobbeltrolle og dermed brudt god advokatskik.

Det er managing partner Karsten Kristoffersen fra Bruun & Hjejle, som Advokaternes disciplinærnævn, Advokatnævnet, har idømt bøden. Han er advokat for de 24 institutionelle investorer, som har rejst krav mod boet efter OW Bunker. Det skriver finans.dk.

Topadvokaten er dømt for at have indtaget en dobbeltrolle, fordi Bruun & Hjejle i 2014 udførte advokatopgaver for OW Bunker og den nu afdøde topchef, Jim Pedersen. Men nu repræsenterer Karsten Kristoffersen investorerne i retsopgøret, og der er derfor tale om en interessekonflikt. Det kan ifølge Advokatnævnet ikke udelukkes, at Bruun & Hjejle under rådgivningen af OW Bunker og den daværende direktør Jim Pedersen »har modtaget fortrolige oplysninger, der ville kunne bruges i den efterfølgende retssag mod ledelsen«, som det hedder i afgørelsen fra disciplinærnævnet.

Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilken betydning dommen får for Karsten Kristoffersens muligheder for at forsætte som advokat i sagen.

Afgørelsen i disciplinærnævnet har ikke fået investorerne til at miste tilliden til advokatfirmaet.

»Vi står bag vores advokat, og baseret på de oplysninger, vi har, er der ingen grund til at tro, at det skulle ændre sig,« siger Tomas Krüger Andersen, juridisk chef i ATP's investeringsafdeling, til Finans.dk

Bruun & Hjejle mener afgørelsen er forkert.

»Det ligger fast, at vi ikke har rådgivet Jim Pedersen om forhold i det verserende sagskompleks. Kendelsen ændrer ikke vores oprindelige vurdering, at vi er habile, og vi forventer at indbringe kendelsen for domstolene,« siger Mogens Thorninger, bestyrelsesformand for Bruun & Hjejle.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen