Berlingske Business
17:42

Medie: Mærsk vælger kriseramte koreanske rederier fra

Maersk Line
Foto:

Trods spekulationer er A.P. Møller-Mærsk ikke interesseret i at overtage to kriseramte koreanske rederier, skriver Wall Street Journal.

Maersk Line, verdens største containerrederi, har besluttet ikke at forsøge et opkøb af de to kriseramte koreanske konkurrenter Hyundai Merchant Marine og Hanjin Shipping, oplyser kilder til den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal.

Det danske rederi vil i stedet afvente, om det er muligt købe andre af de plagede containerrederi, som er ramt af overkapacitet og lave fragtrater.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio

Spekulationer om, at Maersk Line muligvis ville overtage Hanjin, begyndte sidst i august, hvor de koreanske rederi gik i betalingsstandsning. Siden har A.P. Møller-Mærsk, der ejer Maersk Line, besluttet at splitte gruppen op i en transport- og i en energidel. Topchef Søren Skou sagde i den forbindelse, at Maersk Line ville fokusere på opkøb fremfor at bygge flere skibe.

Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar

»Et køb af Hanjin er rygter taget ud af den blå luft. Maersk er ikke interesseret i de koreanske operatører,« siger en kilde til Wall Street Journal.

Ifølge kilden har det danske rederi andre planer.

»Maersk vil vente på, at mindre rederier går konkurs og købe på lavere priser,« siger kilden.

Hanjin og Hyandai er henholdsvis nummer 13 og 14 blandt verdens største containerrederier.

Mærsk pressemøde

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen