Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Med Long-John og minibil

- Der er kun forbrugerne til at betale, udtalte direktør Svend Rasmussen fra B&O Service Center i Lyngby omkring den nye

City Gods ordning i København til ErhvervsBladet for nylig - og flere arbejdsgiverorganisationer har fulgt trop.


Det bliver

dyrt at få en håndværker på besøg fra i dag, hvor City Gods-ordningen i Københavns middelalderby

træder i kraft. Så må kun varebiler på under 2,5 tons køre ind i middelalderbyen uden certifikat. Så bliver

det, som en vognmand udtrykte det, med Long-John-budcykel og minibiler, transporten skal foregå.


Ingen vognmand med respekt

for sig selv og sin økonomi kører rundt med halvfyldte last- eller varebiler. Men alligevel handler ordningen om, at man

skal op på 60 pct. Ellers får man ikke adgang til det grønne certifikat, der gælder for to år og koster

325 kroner.


- Vi har været med i forberedelsesarbejdet i seks år for at forsøge at få tilgodeset vognmandsinteresser.

Vi var bekymrede for, at det kun skulle være en ordning, der omfattede lastbiler - for så ville godset bare blive flyttet

over på de store varebiler til skade for miljøet, siger ordførende direktør Michael Svane, Dansk Transport

& Logistik (DTL).


Ifølge Københavns Kommune er det almindeligt, at bilerne kun kører med 15 pct. læs,

men en last- eller varebil kan naturligvis ikke køre med fuldt læs hele dagen. Der er dog en løsning, idet man

man få et gult certifikat, der gælder frem til udgangen af juli i år - også til 325 kroner.


Har man kun

ind i mellem brug for at køre ind i middelalderbyen er certifikatet rødt. Det gælder kun én dag og koster

50 kroner. "Glemmer" man at få certifikat, skal man betale normal P-afgift.

Udnytte kapaciteten

Ifølge

direktør Per Bach er meningen med City Gods-ordningen, at fragtmænd bliver bedre til at udnytte bilernes lastekapacitet

- så transporten bliver mere effektiv og sikrere - samt at miljøet så forbedres efter devisen: mere gods på

færre biler.


- For os spiller det en rolle, at vognmanden kan forbedre kapacitetsudnyttelsen og har en distributions- og

kørselsplan. Forsøget kører i to år - , men så vil vi slås for at City Gods-systemet bliver

det samme over hele landet. Med hensyn til økonomien for vognmanden kan han kun gøre én ting: sende regningen

videre til sine kunder, siger Michael Svane.


Problemet er, at de fleste professionelle vognmænd har varebiler på

ca. tre tons. Eksempelvis blikkenslagere kører rundt med et rullende værksted - og kan ikke nøjes med helt små

biler. Det gælder også, hvor man har brug for at transportere et par paller.

Ny pengemaskine

- Det handler også

om at begynde en ny pengemaskine i kommunen, siger flere chauffører, vi har talt med.


Svend Rasmussen understregede også

over for os, at det store papirarbejde, der skal gøres efter hver tur ind i byen, tager tid - og igen bliver udgiften faktureret

videre til kunderne.


- Vi danner partnere som vognmænd med myndighederne og detailhandelen omkring City Gods ordningen.

I den forbindelse ville meget være løst omkring transporter i byerne, hvis detailhandlen kunne være mere fleksible og

få leveret deres varer om natten, hvor der er plads - men det er vel et lønspørgsmål, siger Michael Svane.


Den

officielle start på City Gods-projektet markedes i dag kl 14 ved Domhuset på Nytorv i København, hvor bygge- og

teknikborgmester Søren Pind (V) og Michael Svane holder taler. Første grønne certifikat overrækkes samtidig

af Søren Pind til vognmand Henrik Arnoldi, 3x34 Transport.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen