Berlingske Business

Mavepuster til Uber i Sverige: Kontroversiel kørselstjeneste lukker

Uberpop
Det amerikanske selskab lukker ned for den omstridte Uberpop-tjeneste i Sverige. Foto:

Den stærkt kontroversielle Uberpop-tjeneste lukkes ned i Sverige, efter domme har slået fast, at det er ulovlig taxikørsel.

Den verdensomspændende kørselstjeneste Uber har lidt et særdeles hårdt nederlag i Norden.

Det amerikanske selskab lukker nemlig ned for den omstridte Uberpop-tjeneste i Sverige, skriver DN.se. Tjenesten gør, at folk uden taxitilladelser kan tage betalende passagerer op at køre.

Og netop den manglende opfyldelse af kravene i taxilovgivningen  er en af årsagerne til, at det slutter for tjenesten hinsidan.

FILES-US-TRANSPORT-ECONOMY-UBER

Flere svenske domme har nemlig slået fast, at Uberpop-tjenesten forbryder sig mod den svenske taxilov og færdselsloven, fortæller DN. Kort fortalt har de svenske domstole konstateret, at tjenesten slet og ret er at betragte som piratkørsel. Og det får sammen med en række andre faktorer Ubers svenske chef Alok Alström til at trække stikket 18. maj.

»Det her er domme mod enkeltpersoner og ikke mod Uber. Men vi har fulgt dem under den som har været i den tid, der har været. Det føles trist, at privatpersoner kommer i klemme. Vi har forsøgt at støtte dem det bedste, vi kan. I beslutningen om at lukke ned har vejet mange faktorer, men den udløsende faktor var, at hele tidslinjen er blevet forskudt,« siger han til DN.

Uber sagen

Beslutningen skulle ifølge Dagens Industri være truffet højere op i Ubers europæiske organisation. Tjenesten afviser dog ikke, at man vil vende tilbage, hvis den svenske taxilovgivning ændres.

Argumentet er, at det ikke er selve Uber, der har tabt sager ved retten men enkeltpersoner.

I Sverige har Uberpop været til stede siden efteråret 2014 og har været tilgængelig i Göteborg og Stockholm. Ubers dyrere tjenester er ifølge Dagens Industri stadig i Malmø, Lund og Uppsala.

Det svenske Uber-exit trækker klare paralleller til Danmark, hvor der er også kører såkaldte prøvesager mod seks enkeltpersoner, som har kørt med passagerer via Uberpop-tjenesten.

UBER-STATELAWS/

Anklageren vil have de seks dømt for at have kørt piratkørsel.

Sagerne gik i gang i april, og der ventes dom i de danske sager 17. juni.

Flere politikere herhjemme har ytret et ønske om at modernisere taxiloven, ligesom at den uafklarede situation omkring Ubers lovlighed har fremkaldt stærke reaktioner i taxibranchen og fagbevægelsen, der beskylder det amerikanske selskab for unfair konkurrence og systematisk skatteunddragelse.

Omkring 1.700 personer kører som chauffører og får kunder gennem appen Uber i København.

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen