Berlingske Business

Mautfri distribution

Endnu vides ikke, hvornår de tyske myndigheder indfører deres maut for lastbiler med en totalvægt over 12 tons

-men det kommer.



Det har den tyske regering bestemt. En måde at undgå at betale maut''en er ved at køre i

en bil under 12 tons.



Vi har prøvet én af slagsen - en Renault Midlum på 11.990 kg. Som chassis vejer bilen

4.317 kg.



Det levner 7.673 kg. til opbygning og nyttelast. Testbilen var udstyret med en Aluvan-kasse. Vi kørte bilen

med fuld last på en tur fra Vejle via Kolding til Billund og retur.



Bilen var, som det vil være interessant til den

tyske kørsel, udstyret med sovekabine (kaldet Global)- dog en noget smal briks, der dog er udmærket til de korte ture,

som må være det maksimale til denne type bil.



Ikke fordi Midlum ikke er behagelig og letkørt - men at køre

til og fra Sydeuropa vil nok være for trættende, ligesom det også bliver for dyrt at køre godset langt i

små biler - trods



maut''en.



En bil som Midlum må være til lokal distributionskørsel indenfor hundrede kilometers

kørsel, som jo også udgør hovedparten af transporterne. Standard er fartpilot, som letter de lange ture.



Testbilen

var udstyret med en 6 cylindret 220 dCi commonrail motor på 215 HK og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm.



Ved

1.200-1.500 omdrejninger. Der var 6-trins gearkasse, men den fås også med automatgear (Allison).

Betonklodser

Man kan også få Midlum med tre andre common rail motorer på 152-, 174- og 265 HK. Nu bestod lasten kun af betonklodser,

med ellers havde luftaffjedringen (betjenes fra et panel ved forsædet) på bagakslen været godt for godset.



Forakslen

havde parabelfjedre. Gearskiftet var behageligt at arbejde med og bilen var let at manøvrere.



Rattet var trinløst

indstilleligt - ved at træde på en knap i gulvet.



Fremhæves skal også det lave støjniveau. Sædet

var luftaffjedret og multijusterbart. Indstigningen var lav og derfor let med brede skridsikre trin - foruden at spejlene var store

og tydelige.



Det var en vinterdag, vi foretog testen - overskyet var det, så vi fik ikke brug for de tre solskærme

over forruden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen