Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Massiv overvågning skal lette flyrejsen

14BUS20150105-163238-4#2.jpg
Overskrift
Københavns Lufthavn
14BUSlufthavnsdirektoer-Tho.jpg
Overskrift
lufthavnsdirektør Thomas Woldbye
14buslufthavn2.jpg
Overskrift
14buslufthavn3.jpg
Overskrift
Tre billeder taget af sensorer fra loftet i Terminal 2 torsdag eftermiddag. Der er to køer foran check in. Den orange kø bliver på billederne afviklet, mens der opstår en ny, blå kø. De grå prikker viser personale eller passagerer, som computeren ikke har allokeret til en kø. Foto: Københavns Lufthavn
14buslufthavn1.jpg
Overskrift
 

Overvågningen af passagererne i Københavns Lufthavn bliver udvidet. Et net af sensorer skal følge passagererne inden flyrejsen for at give dem en bedre oplevelse.

Det bliver umuligt at gemme sig i Københavns Lufthavn. Et omfattende net af små overvågningssensorer er ved at blive sat op i lufthavnen for at mindske køer og for at aflæse de rejsendes adfærd. Sammen med data fra passagerernes mobiltelefoner og boardingkort går Københavns Lufthavn nu i gang med at indsamle så megen viden som muligt om passagererne.

»Vi er ved at sætte sensorer i loftet i hele lufthavnen, så vi kan se, hvordan folk bevæger sig. Vi kan ikke se, hvem de er, men vi kan måle, hvordan de bevæger sig, og hvordan køer danner sig,« siger administrerende direktør Thomas Woldbye i et interview med Berlingske.

Lufthavnen har allerede sat sensorer op i Terminal 2 og er ved at gøre det i Terminal 3. I første omgang skal de være med til at mindske køer og gøre opholdet i lufthavnen mere behageligt uden lange køer.

pix-SAS

»Det vil hjælpe os til at gøre det nemmere for passagererne. Vi kan se, hvis der opstår kø i paskontrollen, og vi kan se, hvordan passagererne bevæger sig rundt i lufthavnen,« siger Thomas Woldbye.

Sensorerne registrerer passagererne i det øjeblik, de kommer ind i lufthavnen. I første omgang bliver der i lufthavnens computere placeret en grå prik over hovedet på passageren. Men står den rejsende stille, begynder computeren at beregne vedkommende som en del af en kø, som så får en ny farve. Bliver en kø for lang, kommer der en advarsel, og personalet i lufthavnen kan reagere. Systemet skal hjælpe med at gøre oplevelsen i lufthavne mere behagelig, fortæller Christian Poulsen, teknisk direktør i Københavns Lufthavn.

Køer kan forebygges

»Når vi ser en kø begynde at blive bygget op, kan vi reagere på det, inden folk når at få en dårlig oplevelse. Vi kan åbne flere skranker og gå ned og forsøge at få styr på køen,« siger Christian Poulsen.

14BUS20150105-163238-4#2.jpg

I første omgang bliver sensorerne sat op i området ved indtjekning, men kan senere blive udbredt til hele lufthavnen.

»Vi begynder med check in-områderne og går herefter i gang med at sætte sensorerne op ved paskontrollen. Fremover kan man forestille sig, at vi vil bruge dem andre steder, hvor det kan være interessant at vide, hvorfor folk står længe et sted, eller hvorfor de bare går forbi en bar eller noget andet,« siger Christian Poulsen.

Systemet bliver installeret samtidig med andre værktøjer, som lufthavnen bruger til at få viden om passagererne. Ved hjælp af passagerernes mobiltelefoner kan lufthavnen også følge deres færden, hvis de har valgt at benytte lufthavnens wifi-forbindelse.

Kastrup

»Vi går meget op i, at passagererne får en rigtig god oplevelse. For at sikre det prøver vi at skrue på alle de knapper, vi kan. Det kræver, at vi får noget input, og vi forsøger at få så mange oplysninger som muligt,« siger Christian Poulsen.

Blandt de førende i Europa

Lufthavnen følger også med i, hvornår passagererne scanner deres boardingkort. Endnu flere oplysninger kan lufthavnen få, hvis passagererne downloader lufthavnens egen app.

»Når det handler om at bruge teknologien i praksis, er vi blandt de førende lufthavne i Europa. Det, vi for eksempel gør med check in, er, at vi tager ansvar for hele processen modsat mange andre lufthavne, hvor flyselskaber blot booker nogle skranker. Men hos os tager vi det overordnede ansvar og bestemmer, hvilke flyselskaber som skal have de enkelte skranker,« siger Christian Poulsen.

Lufthavnen understreger, at de store mængder data behandles efter persondataloven. Og generelt er der større forståelse for overvågning i lufthavne end andre steder, mener Jacob Mchangama, der er direktør i tænketanken Justitia.

Kastrup

»Lufthavnen er et særligt sted, hvor vi ikke har samme forventning om privatlivets beskyttelse, som vi for eksempel har, når vi går på offentlig vej eller kommunikerer via e-mail eller telefon. Der skal naturligvis være klare regler for, hvordan oplysningerne bliver brugt, og hvordan det bliver opbevaret,« siger han.

Peter Lauritsen, lektor ved Aarhus Universitet og ekspert i overvågning, mener, at danskerne kommer til at se mere af den type overvågning, som lufthavnen indfører.

lufthavnsdirektør Thomas Woldbye

»Der er nogle, som vil være helt allergiske over for, om de bliver fulgt, når de bevæger sig i lufthavnen. Men det her er måske et eksempel på, at man kan bruge overvågningsteknologi til at skabe nogle bedre services for os. Den type overvågning er der meget af. Det lever vi med, og det må vi nok blive ved med,« siger Peter Lauritsen.

Blandt andre nye teknologiske tiltag er digitale reklameskærme i Københavns Lufthavn. De kan aflæse de forbipasserendes alder og køn og variere reklamerne efter det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen