Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Masser af whisky

(ABERLOUR) Der skal i havnene hentes brugte, tomme tønder, der kommer dels fra Jerez i Spanien og fra Kentucky i USA og tidligere

brugt til sherry og bourbon whisky. Der skal hentes fade fra de mange lagerbygninger til dels blending, dels tapning - der skal køres

med byg, malted byg, gær - og der skal hentes maltwhisky hos mange distillerier til brug for blending og lagring. Op mod 95

pct. af skotsk whisky, der sælges - i alt 70 mio. kasser -er blended whisky. Whiskyen kommer i øvrigt på flaske

et helt andet sted - i Paisley.



Vi er hos det verdensberømte whisky-dynasti Chivas Brothers i Aberlour i Skotland - som

i dag i øvrigt ejes af det franske spiritusfirma Pernod-Ricard.



Ud over Chivas Regal, han man bl.a. mærkerne The

Glenlivet, Glen Grant og Aberlour.

Logistik outsourcet

De mange transporter styres ikke af Chivas Brothers, men af logistik-

og transportfirmaet McPherson, der har til huse i samme by, som Chivas blev grundlagt i.



Alle biler, der arbejder for Chivas,

er lakeret i destilleriets farve: sort med guldbogstaver. McPhersons egne biler er blå. De kører for en mængde

andre whiskyproducenter - som de har gjort siden selskabets stiftelse i 1931.



Før 1960''erne blev broderparten af al whisky

kørt med jernbane, men nedlæggelser efter strejkeperioder betød, at bilen holdt sin indtog.



McPherson var

under transportgiganten TDG (Transport Development Group) fra 1969 til 2001, hvor familien købte selskabet tilbage - fordi

det primært ikke var core-business for TDG.

Flåden

- Vi har 124 lastbilenheder -de 102 Volvo - og 318 trailere

samt 182 varebiler. Trailerne er af alle typer: tanktrailere (over 100), tiptrailere (50), gardintrailere (50), tømmertrailere

(3) og containertrailere (15). Tømmertrailerne er et bevis på, at det ikke kun er whisky, der arbejder med. Vi transporterer

fødevarer fra hele Speyside området, siger indehaveren af McPherson Aberlour, dir. David McPherson.



Firmaet har

totalt 190 ansatte - heraf 170 chauffører. Men det er svært at få gode chauffører, selv om firmaet giver

bedre lønninger end man normalt ser i området. De unge vil ikke arbejde som chauffører.



- Det bliver ikke

lettere i fremtiden. Vi skal følge EU-bestemmelser om arbejdstider fra 2003/5. I dag er arbejdet pr. uge pr. chauffør

60 timer, som giver 18.000 Pund plus socialudgifter (totalt ca. 220.000 kr.), siger David McPherson.











Kører fem-seks

år

Lastbilflåden serviceres af Volvo efter servicekontrakter - men arbejdet foretages i McPhersons garager. Bilerne kører

i reglen fem-seks år.



McPherson har afdelinger i Aberlour (hovedkontor), Perth, Paisley, Broxburn, Kickcaldy, Leven og

Blackgrange, hvor man ifølge David McPherson har Europas største lager.



Man har placeret sig tæt ved kunderne

og deres behov.



Men Chivas ligger ikke kun i Aberlour. Man har lagerfaciliteter 26 steder - og det er ikke kedeligt at kikke

ind i et sådant lager.



Her ligger tønder fra gulv til loft - med 12.000 tønder i hvert lager, og de fleste

med 500 liter i hver tønde.



Samlet op til 156 mio. liter whisky i alle lagerhaller. Og tønderne ligger der op til

30 år eller mere - og alt er computerstyret. Der tages således prøver fra alle tønderne hvert år -

styret af lagerchef Robin Laun.

Kun el-truck

Al afhentning af t

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen