Berlingske Business

Mangel på brugte biler presser priserne i vejret

brugt
Efterspørgslen på især benzinpriser er i vækst, fordi udligningsafgiften har gjort det dyrere at køre dieselbil. Foto:

Udbuddet og efterspørgslen af brugte biler matcher ikke hinanden i øjeblikket, og det kan mærkes på priserne.

Hvis man overvejer at anskaffe sig en brugt bil, kan man se sig nødsaget til at grave dybt i lommerne. Udbuddet af brugte biler er nemlig historisk lavt, og det presser priserne op, skriver Jyllands-Posten fredag.

Bilbasen.dk oplyser, at der lige nu er 53.000 biler til salg i hele markedet.

»Jeg plejer at sige, at når vi har 65.000 biler til salg, er det et sundt marked, og der er vi langt under. Hvis man går med salgstanker, så er tidspunktet nok det rigtige. Selv de biler, der tidligere har været svære at sælge som eksempelvis de store firehjulstrækkere, kan nu sælges,« siger analytiker hos Bilbasen.dk Jan Lang.

S: Trængslen på vejene får folk ud af bilerne om få år

Et sløvt udbud presser priserne i vejret, og populære biler som VW  Passat og Ford Mondeo ligger på mindst 15 pct. over normalprisen, hvilket svarer til 37.500-45.000 kroner for biler til 250.000-300.000 kroner.

Hos FDM har forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen et bud på, hvorfor markedet ser ud, som det gør. Han mener, at en af årsagerne er, at leasingselskaberne teoretisk set har mulighed for at styre markedet ved at sende brugte leasingbiler til udlandet i stedet for at køre dem ud på det danske marked.

På den måde sikrer selskaberne sig bedre priser samtidig med, at de holder udbuddet nede i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen