Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Manden bag Uber, der erkendte, at tiden var inde til at blive voksen

30BUSPix-Travis-114017.jpg
Efter kritik for sin rolle som økonomisk rådgiver for den amerikanske præsident, Donald Trump, meddelte Travis Kalanick i en e-mail til sin Uber-ansatte i februar i år, at han ville trække sig fra rollen. Foto: Danish Siddiqui/Reuters

Der har været skrevet og sagt meget om kørselstjenesten Uber. Da den kom til Danmark og nu, da den nærmest er at betragte som lukket, hvis man undlader at tale om deres udviklingscenter i Aarhus med 40 ansatte. Men hvem er den amerikanske mand bag virksomheden?

»Det er en ekstrem underdrivelse at sige, at jeg skammer mig. Mit job som leder er at lede … og det begynder med at opføre sig på en måde, som gør os alle stolte. Det var ikke det, jeg gjorde, og det kan ikke bortforklares,« skrev Travis Kalanick for uger tilbage til sine ansatte i en mail. Hvis ikke det var begyndelsen på nedturen for Ubers topchef, var det i hvert fald en del af den. Stifteren og Ubers CEO, førnævnte Travis Kalanick, var kommet op at skændes med en af sine egne chauffører, mens det blev filmet i den ansattes bil. Samtidig spøgte sager om sexchikane i firmaet. Og så erkendte han følgende i samme mail:

»Det er klart, at denne video er en reflektion af mig, og den kritik, vi modtager, er en stærk påmindelse om, at jeg må ændre min ledelsestil fundamentalt og blive voksen. Det er første gang, jeg er villig til at erkende, at jeg har brug for hjælp til lederskab, og jeg har tænkt mig at få det.«

RB PLUS Uber er punkteret og sendt i garagen
For abonnenter LÆS MERE : Bøderegn truer stadig Uber

Travis Kalanick er serieiværksætter og etablerede sin første virksomhed, da han gik på University of California, Los Angeles, UCLA. I 1998 droppede han ud af universitetet for at hellige sig sit firma, som gik konkurs ved årtusindeskiftet. Værre skulle det dog ikke gå for ham, end at han fik solgt sit andet firma – Red Swoosh – i 2007 for 18,7 millioner dollar, ca 130 millioner kroner. Men selv om hans nuværende firma, kørselstjenesten, der lukker ned for sine primære aktiviteter i Danmark, længe har været under kritik for at undergrave taxibranchen, for at tilbyde dårlige arbejdsforhold til sine ansatte og nu er i en endnu større krise i Danmark som følge af taxiloven, har 40-årige Travis Kalanick ført virksomheden fra ingenting til verdens­omspændende, og ifølge flere medier er Uber nu 68 milliarder dollar værd, næsten 500 milliarder kroner værd.

29BUS20170328-115435-4-1546.jpg

Han dannede firmaet i 2009 sammen med Garrett Camp. Efterfølgende har han givet sin makker fuld kredit for ideen. Han er født i Los Angeles, Californien, og det, der har været en almindelig amerikansk opvækst, har nu vist sig at være en american dream. Uber opererer – ifølge deres danske hjemmeside – i København og i 569 andre byer rundt om i verden. Fra Manila til Memphis. Men selv om de er globale, så er Travis Kalanick også en mand, der ved, at han ikke kan vinde over det hele. Han erkendte sit nederlag i Kina, hvor de ikke opererer længere, ligesom tilfældet snart er i Danmark. Men værre er det ikke for Travis Kalanick, end at han i dag er god for 6,3 milliarder dollar, i følge finansmagasinet Forbes.

Til Scanpix

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen