Berlingske Business

MAN lægger stilen om

(VALENCIA) Et fint drejningsmoment med en momentkurve som et stuegulv mellem 1.000 og 1.400 omdrejninger og ydelser, der er maksimale

mellem 1.400 og 1.900 omdrejninger betyder optimal trækkraft og minimalt brændstofforbrug, når man holder sig omkring

1.400 omdrejninger.



Den opnåede smidighed mærkes med det samme, da jeg testede MAN''s nye D20-motorer op ad kraftige

bakker i Spanien fornylig,



Samtidig var det ganske udtalt med det lave støjniveau (to decibel lavere i førerhuset)

selv ved høje omdrejninger.



Det skyldes bl.a. at topstykket er udformet i ét stykke, og at man i det hele taget

har forsøgt at minimere antallet af reservedele. I krumtaphuset har man ved hjælp af laserteknik brækket lejerne,

så de passer 100 pct. sammen, når man samler motoren.



D20 afløser D28 motorerne, som også var kraftige,

men som p.g.a. en knapt så flad kurve betød et øget brændstofforbrug ved højere omdrejninger.



Det

specifikke brændstofforbrug holder sig på 200 g/kW selv ved 1.800 omdrejninger, hvor forbruget nærmest løb

løbsk ved høje omdrejningher, som man uvægerligt kommer op på ved eksempel lange stigninger på motorveje.





D20 giver ikke kun forbedret ydelse og mindre brændstofforbrug p.g.a. motoren - men også p.g.a. en vægtbesparelse

på over 100 kg. En avanceret støbeteknik sikrer både en stærkere og lettere motorblok.



MAN er sikker

på kvaliteten - og byder derfor på 120.000 km mellem service. Dertil kommer ifølge fabrikken en forventet levetid

på halvanden million kilometer. Det er fabrikkens til dato største motor-udviklingsprojekt, og man har i udviklingsperioden

på fire år investeret 200 mio. euro i projektet. Globalt regner man i 2004 med en afsætning på 12.000 motorer.

Forberedt

til nye krav

Motoren er udviklet helt fra bunden og er forberedt til de kommende Euro 4 og Euro 5 krav til emissioner fra 2005 og 2008.

Til Euro 4 kan man nøjes med at anvende katalysator til bilen (PM) mens man er nødt til at gå over til brug af

SCR-teknik med brug af tilsætningsstoffet Urea eller andre urinstoffer for at klare Euro 5 kravene.



Men det betyder også,

at der er forbedret tilgængelighed til Urea, og det giver også en respit for at bruge evt. nye opfindelser inden da.



Tidligere

var motoren i denne klasse på 12 liter, nu er den på 10,7 liter. Der er 25 pct. færre dele i motoren, som yder 430

HK i stedet for tidligere 460 HK - men med samme moment på 2.100 Nm ved 1.000-1.400 omdrejninger.



Samtidig med at 460 hestes

modellen er blevet til 430 HK, er den 410 hestes udgave gået ned på 390 HK - med et moment på 1.900 Nm ved 1.000

til 1.400 omdrejninger. Nye motorer er også den 310 hestes, med et moment på 1.550 Nm og 350 hestes med et moment på

1.750 Nm - mellem 1.000 og 1.400 omdrejninger. Senere kommer den motorteknologi også de større motorer til gode.



Bl.a.

en V8''er. Motorprogrammet omfatter også de nuværende common rail motorer på 480 og 530 HK - samt topmodellen i entreprenørbilerne

på 660 HK - med V10 teknik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen