Berlingske Business

Mærsks vestafrikanske projekt stærkt udfordret af lave oliepriser

PIC - Mærsk Oil
Overskrift
Mærsk leverede i dag samlet regnskab for hele 2014. Foto: Claus Fisker, Scanpix Foto:
Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra
Overskrift
-Arkiv- SE RB PLUS Det Blå Danmark har tabt 14.000 arbejdspladser Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra tur 19.06.2012 til Dan feltet og Halfdan feltet i forbindelse med 40 året for den første produktion. Her Halfdan Feltet Foto:
PIC - Olie Angola
Overskrift
Mærsk forventer et betydeligt tab på deres olieforretninger i 2015. Foto: Claus Fisker Foto:

Maersk Oils dyre og hidtil lovende olieprojekt i Angola har store udfordringer, fremgår det af årsregnskabet

De lave globale oliepriser kan få konsekvenser for et af A.P. Møller-Mærsks mest lovende olieprojekter. Satsningen på at udvinde olie ud for Angola på Afrikas vestkyst, møder udfordringer fremgår det af årsregnskabet.

»Projektet er udfordret og der er forhandlinger igang med myndigheder, partnere og operatørerne,« skriver ledelsen.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni

Siden sommer er olieprisen stort set halveret.

Tidligere i år sagde topchef Nils Smedegaard Andersen til Berlingske Business, at Chissonga-projektet i Angola ville blive kraftigt udfordret af en oliepris på 80 dollar eller lavere. I øjeblikket ligger olieprisen på omkring 59 dollar. Projektet er et dybvandsprojekt, og der er derfor høje omkostninger ved at udvinde olien. Smedegaard Andersen har tidligere sagt, at Maersk Oil kun vil fortsætte, hvis projektet viser sig rentabelt, og den melding fastholdt han i dag efter regnskabet:

»Det kan også godt være, at når vi har studeret det i et stykke tid - det er jo et relativt stort fund - at vi pt ikke kan se, hvordan man kan gøre det rentabelt ved den oliepris, vi forudser. Og så beslutter man sig måske for at udskyde det i en periode. Men det er sådan noget, vi skal drøfte med vores partnere, og vi er ikke klar med en konklussion endnu,« siger Nils Smedegaard Andersen, »Men vi har ikke travlt, for det handler om at få den rigtige løsning.«

På trods af den lave oliepris fortsætter forhandlingerne med de angolanske myndigheder i 2015. En af de ting som er på forhandlingsbordet kan være en lavere skattebetaling.

Maersk Oil er noget mere optimistisk om olieaftalen i Qatar, som skal forlænges, inden den udløber i 2017. Aftalen er helt central for A.P. Møller-Mærsk, fordi Qatar i mange år har stået for en stor del af indtjeningen i hel gruppen.

»Forberedelser for den videre udvikling bliver diskutteret med Qatar Petroleum,« skriver ledelsen om samarbejdspartneren i landet.

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger

I nogle perioder har Qatar således leveret op mod halvdelen af det samlede overskud i hele koncernen.

Overordnet forventer oliedelen i A.P. Møller Mærsk, Maersk Oil, et »betydeligt tab« på deres indtjening i 2015 som følge af det globale fald i oliepriser. I 2014 tjente oliedelen en mia. dollar, stort set som selskabet selv havde forventet. Det forventer, at det resultat bliver dårligere i dette regnskabsår.

Koncernen regner med at producere 265.000 tønder olie pr. dag, hvor den i 2014 producerede 251.000. De lavere oliepriser betyder dog, at indtjeningen alligevel forventes at blive mindre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen